Vlaamse regering legt autotaks van 2 of 5 cent per kilometer op tafel

Een kilometerheffing van 2 eurocent per kilometer, ofwel een heffing van 5 eurocent per kilometer mét een startheffing van 25 cent. Die twee scenario’s beschrijft de Vlaamse regering in een recente versie van het Mobiliteitsplan Vlaanderen, waarover De Tijd vandaag bericht.

Het plan, dat gisteren werd besproken op een overleg tussen de ministeriële kabinetten, legt uit hoe Vlaanderen in de toekomst bereikbaarder moet worden. De files nemen jaar na jaar toe, vooral in en rond de grote steden. De kilometerheffing moet dat tij keren. 

In beide scenario's betaal je een startsom van 25 eurocent als je de wagen neemt. Bij het ene betaal je dan gemiddeld nog 2 cent extra per kilometer. In het tweede scenario 5 cent. In de twee scenario’s zou de heffing voor een rit van 100 kilometer, pakweg een heen- en terugrit van Gent naar Brussel, op de Vlaamse wegen rond 2 of 5 euro kosten. Gemiddeld, want de ‘slimme’ taks moet variëren in functie van de locatie en het tijdstip, en wordt dus duurder in de spits en rond de grote steden.

Groeiende files
Verkeersexperts zien de kilometerheffing als de beste methode om de groeiende files in Vlaanderen aan te pakken. Volgens hen moet de heffing wel hoog genoeg liggen om het gedrag van de automobilisten te veranderen. De invoering van de maatregel ligt echter nog lang niet vast. 

De Vlaamse regering engageerde zich in juli 2018 dat er een slimme, budgetneutrale kilometerheffing voor auto’s komt. De volgende regering moet de knoop doorhakken, waarna de kilometerheffing er in het beste geval tegen 2024 komt. In juni, net de na de verkiezingen, moeten alle mogelijke scenario's voorgelegd worden. De volgende Vlaamse regering zal dan beslissen hoe de kilometerheffing er effectief zal uitzien.