Vernietigend rapport: klanten buizen bpost, bpost zelf niet akkoord

Het is pover gesteld met de klanttevredenheid bij bpost. Zes op de tien Vlamingen hebben vorig jaar problemen ondervonden bij de ontvangst of verzending van brieven. Ook de pakjesdienst scoort op zowat alle vlakken slechter dan de concurrentie. Dat blijkt uit een onderzoek van Test Aankoop.

(Lees verder onder de video)

De consumentenorganisatie hield een steekproef bij zo’n 2.100 Belgen. Liefst 49 procent van hen geeft aan dat het in de voorafgaande twaalf maanden minstens één keer fout liep bij het verzenden of ontvangen van hun post. In de meeste gevallen wordt de envelop in de verkeerde bus gedropt (30 procent), is de levering meer dan een week te laat (28 procent) of komt de brief zelfs nooit aan (22 procent).

Pakjes
Ook op de uiterst belangrijke pakjesmarkt is er behoorlijk wat werk aan de winkel. Of er nu gepeild wordt naar de staat van de geleverde pakjes (liefst 15 procent geeft aan een beschadigde doos gekregen te hebben van bpost), naar de algemene tevredenheid (73 op 100) of naar de tarieven, telkens scoort het postbedrijf slechter dan al zijn concurrenten. Alleen op het vlak van stiptheid doet één andere speler het slechter. Zowel UPS als bpost slaagt erin om slechts 67 procent van de pakjes op tijd te leveren, maar bij de Amerikaanse koerier gaan net iets meer zendingen verloren (4 procent tegenover 3 procent).

Bpost niet akkoord
Bpost zegt zich niet te herkennen in de resultaten. “In de eerste helft van dit jaar is 96,4 procent van de priorbrieven tijdig geleverd en 99,2 procent van de non-priorpost. En 97,5 procent van alle pakjes wordt uitgereikt binnen de dag dat ze in ons netwerk komen”, zegt woordvoerster Barbara Van Speybroeck.

De vakbonden bij bpost wijzen erop dat de enquête volgde op de moeilijke eindejaarsperiode én op een poststaking. “Voer het onderzoek morgen opnieuw en de resultaten zullen beter zijn.” Bovendien stellen ze zich vragen bij de methodologie van het onderzoek van Test Aankoop en benadrukken ze dat ze het onderzoek zelf niet hebben ontvangen. Bpost nodigt Test Aankoop dan ook uit voor overleg.