Verkopers oneens: is dit de beste matras?

Het is oorlog tussen de matrassenverkopers na een onderzoek van Test Aankoop. De consumentenorganisatie heeft een veertigtal matrassen getest en vergeleken. Dat uitgerekend een matras van Ikea het logo ‘Beste Koop’ kreeg, is bij een aantal fabrikanten in het verkeerde keelgat geschoten.

De matras waar het allemaal om draait komt uit Ikea en kost 149 euro. Ze kreeg het label ‘Beste Koop’ van Test Aankoop.  “Het is een matras die is opgebouwd uit twee lagen schuim”, legt Steven De Smet van Ikea uit. “Een laag koudschuim en polyurethaan. Vijf zones in de matras passen zich aan aan je lichaamsgewicht of waar je lichaamsdelen liggen om zo de ondersteuning te bieden waar die nodig is.”

Dorien Van Deun verkoopt matrassen op maat, ze kosten tussen de 1.000 en 1.700 euro. Dat een matras van 149 euro wordt aangeprezen als 'Beste Koop' kan niet, vindt ze. “We vinden het geen juiste boodschap om te zeggen dat je dat over één kam kan scheren”, vertelt ze aan VTM NIEUWS. “We  zijn allemaal zo verschillende qua lichaamsbouw. Dan zeggen we niet graag dat één matras de beste is voor iedereen, dat kan niet.”

"Onterechte kritiek"
Bij Test Aankoop vinden ze die kritiek onterecht. Het gaat om een prijs-kwaliteit label. Niet om de beste matras. Bovendien gebeuren de testen correct zeggen ze. “Het gebeurt in alle onafhankelijkheid en objectiviteit”, vertelt Simon November van Test Aankoop. “Wij testen dus zware mensen, lichte mensen maar ook mensen met een gemiddeld gewicht.”

Label te koop
Dat producten die als beste uit een test komen, een logo krijgen waarvoor de winkel kan betalen om het te tonen, vindt Dorien al helemaal niet kunnen. “Dat is niet meer objectief op die manier”, zegt ze. “Je kan gewoon een label kopen en dan kan je daar de consument mee misleiden, daar gaan we niet mee akkoord.”

Test aankoop bevestigt dat de logo's te koop zijn, zoals in andere Europese landen, maar de fabrikanten hebben geen invloed op het onderzoek.