Veiliger verkeer zonder rood licht?

Touring en VAB willen af van verkeerslichten, dat schrijft Het Laatste Nieuws. In Frankrijk gebeurt het al: daar bestaat het plan  om op 30.000 kruispunten de verkeerslichten te verwijderen om het verkeer vlotter te doen verlopen. Het BIVV en Wegen & Verkeer zijn minder enthousiast. 

Steeds meer Franse steden hebben de oorlog verklaard aan verkeerslichten. Ze zouden het verkeer nodeloos vertragen, te veel ongevallen veroorzaken, automobilisten nerveus maken en voor te veel uitstoot van CO2 zorgen.

In ons land kan volgens Touring meer dan de helft weg, zonder gevolgen voor de veiligheid. VAB zegt zelfs dat in de bebouwde kom negentig procent van de lichten kan verdwijnen en vervangen worden door een zone dertig. 

“Studies tonen aan dat wanneer weggebruikers te lang voor een rood licht moeten wachten, dit onveilig gedrag uitlokt”, vertelt Danny Smagghe van Touring aan Het Laatste Nieuws. “Dat geldt ook voor fietsers en voetgangers. Elk jaar worden negentig voetgangers gewond of gedood, omdat ze het rood licht negeren. En er is het milieu. Voertuigen voor een rood licht stoten veel meer uit dan als ze vlot kunnen doorrijden.”

"Geen sprake van massaal afschaffen"
Maar de argumenten van de automobilistenorganisaties vinden maar weinig gehoor bij de overheid. "Van het massaal afschaffen van verkeerslichten, zoals in Frankrijk, kan geen sprake zijn”, zegt Stef Willems van het BIVV. “Die lichten zijn er destijds geplaatst opdat verschillende verkeersstromen niet met elkaar in contact zouden komen. Ze nu allemaal wegnemen zou chaos veroorzaken. Bovendien zijn wij bezorgd om de zwakke weggebruikers. Neem de lichten weg en ze zullen nog zwakker worden."

Ook het agentschap Wegen & Verkeer wil niet per se minder verkeerslichten. "We bekijken het geval per geval met alle betrokken partijen", zegt woordvoerster Veva Daniels. "We onderzoeken ook altijd of er geen alternatief mogelijk is, zoals de aanleg van een rotonde, al is daar vaak geen ruimte voor. Maar meeste verkeerslichten staan er wel degelijk om een gegronde reden."