Tiener (19) sterft na snuiven aanstekergas

In Waregem is een negentienjarige vrouw overleden nadat ze aanstekergas heeft gesnoven in combinatie met het gebruik van drugs. Dat bevestigt het parket van West-Vlaanderen, afdeling Kortrijk.

De vrouw overleed in de nacht van dinsdag op woensdag in haar appartement in de Sint-Jozefstraat. Haar kind van amper tien maanden was ook aanwezig en ze was er in gezelschap van twee vrienden, twee jongemannen.

Aanstekergas
“De drie hebben die avond drugs gebruikt en ook butaangas van een aansteker gesnoven”, zegt procureur Tom Janssens van het parket van Kortrijk. “Door een combinatie van de drugs en het aanstekergas is de vrouw gestorven.”

Het onderzoek zit nog in een beginfase. Speurders zoeken nu uit van waar de drugs komen. De twee vrienden van de vrouw zijn voorlopig niet opgepakt. 

Levensgevaarlijk
Specialisten waarschuwen voor het gevaar van aanstekergas. Bij milde dosissen raak je in een roes. Maar als je te veel inhaleert, kan je het bewustzijn verliezen en sterven. En de combinatie met drugs vormt een extra risico.

Aanstekergas zit in spuitbussen. Eigenlijk is het butaangas, een vluchtige stof maar erg gevaarlijk. Wie het inhaleert of snuift doet dat om in een roes te komen en dat kan dodelijk zijn.

“Het legt onze hersenen lam”, legt toxicoloog Jan Tytgat uit, “Je hebt een onderdrukking van gedrag, van bewustzijn. Je komt eerst in een roes, vandaar dat mensen er aan verslaafd zijn. Vandaar dat mensen het blijven doen. Bij een hogere dosis ga je in slaap vallen, coma en overlijden.“

Hart
Gecombineerd met drugs, is het extra gevaarlijk. Zeker met middelen die het gedrag of bewustzijn onderdrukken. Bij geregeld gebruik, kan aanstekergas ook hartritmestoornissen veroorzaken. En vooral: er is ook een groot risico dat het gas ontploft.