Slecht rapport voor mobiliteit in Brussel

Brussel scoort in vergelijking met andere Europese grootsteden slecht op het ontraden van autogebruik. Ook wat het openbaar vervoer en de fietsveiligheid, is onze hoofdstad bij de slechtste leerlingen van Europa. Dat blijkt uit een nieuwe studie waarover De Morgen bericht.

Maar liefst vier op de tien verplaatsingen in Brussel gebeuren nog altijd per 'persoonlijk gemotoriseerd voertuig'. Enkel Rome scoort slechter in Europa, zo staat in de studie door het Duitse Wuppertal Instituut uitvoerde in dertien Europese grootsteden, in opdracht van milieubeweging Greenpeace. In vier van de vijf categorieën eindigt Brussel bij de slechtste vijf steden: openbaar vervoer, verkeersveiligheid, actieve mobiliteit (wandelen en fietsen) en mobiliteitsmanagement.

Bedrijfswagens
"Te veel Brusselaars gebruiken nog de wagen voor korte afstanden", zegt Joeri Thijs, mobiliteitsexpert van Greenpeace. "En dan zijn er uiteraard de pendelaars, die massaal met de auto komen omdat de fiscaliteit voor bedrijfswagens te gunstig blijft en parkeren veelal goedkoper is in vergelijking met alternatieven."

Autogebruik ontraden kan enkel slagen als openbaar vervoer, autodelen en (elektrisch) fietsgebruik makkelijke alternatieven zijn voor pendelaars, klinkt het. Volgens de studie wringt daar het schoentje.