Rode Kruis zoekt donoren op Facebook

Het Rode Kruis start vandaag met een nieuwe campagne om bloedgevers te vinden. Elk jaar haken 40.000 donoren af en nu gaat de organisatie via sociale media op zoek naar nieuwe donoren om hen te vervangen. De slogan van de campagne luidt ‘Vervang Mij’. Dat schrijven de kranten van het Mediahuis.

Zes donoren die de komende maanden moeten afhaken, leggen in filmpjes uit waarom het zo belangrijk is dat iemand hen opvolgt. Aan haar meer dan 100.000 trouwe bloedgevers vraagt het Rode Kruis om de filmpjes te delen via Facebook en Twitter.

Constante strijd
"Zeven op de tien mensen heeft zelf ooit bloed nodig, maar slechts drie procent van de bevolking geeft bloed. De bloedvoorraad op peil houden is een constante strijd", zegt woordvoerster An Luyten.

En dat is dit jaar niet anders, al is de vraag naar bloed de voorbije jaren gedaald dankzij nieuwe, minder ingrijpende operatietechnieken. De vraag naar bloedplaatjes en plasma stijgt daarentegen wel door het toenemend aantal kankerpatiënten.

Zomer
Vooral met de zomer in het vooruitzicht is het belangrijk om nieuwe bloedgevers te vinden. Dan zijn er altijd veel minder donoren. "Sommige bloedgevers zijn op reis maar zelfs degenen die in België blijven, zien we in juli en augustus minder vaak. Wie op een terrasje zit of een barbecue houdt, blijft soms liever hangen dan naar een inzamelactie in de buurt te trekken", aldus Luyten.

Registreren als donor kan op www.rodekruis.be/vervang-mij.