Proximus luisterde gesprekken af

Om de kwaliteit van het groeiende aantal telefoongesprekken via de internetverbinding te controleren, luistert Proximus gesprekken af. De Privacycommissie waarschuwt dat dat mogelijk strafbaar is. Dat schrijft De Tijd.

Tijdens een verhoor in het gerechtelijk onderzoek naar de vraag of parketmagistraat Peter Van Calster en belastingdirecteur Karel Anthonissen zijn afgeluisterd, maakte een manager van Proximus melding van een nieuw systeem dat de telecomoperator sinds juni 2017 gebruikt: een ‘spraakkwaliteit-analysetool’. Die moet de kwaliteit controleren van telefoongesprekken die niet meer via de oude telefoonkabels stromen, maar via het internetnetwerk, de zogenaamde ‘voice over ip’.

Inhoud beluisteren
Het systeem is sinds juni 2017 operationeel en bewaart opnames maximaal vijf dagen. In die periode is het mogelijk in de opgeslagen communicatie te zoeken en naar de inhoud te luisteren. De Proximus-manager benadrukte dat het systeem "maar door een beperkt aantal mensen" wordt gebruikt om de technische kwaliteit van de communicatie te analyseren.

Strafbaar
Maar de Privacycommissie zegt dat Proximus mogelijk in de fout gaat. "De strafwet is duidelijk over het geheim van communicatie. Als een derde partij daar kennis van neemt, moet die eerst toestemming hebben van alle personen die bij die communicatie betrokken zijn", zegt woordvoerster Caroline De Geest. "Het maakt niet uit hoe kort de opnames worden bewaard of hoe weinig mensen ernaar kunnen luisteren. Alleen al het opnemen van communicatie waar je zelf niet bij betrokken bent, is strafbaar."

Kwaliteitsproblemen
Proximus ontkent dat telefoongesprekken van klanten afgeluisterd worden. Als er gesprekken opgenomen worden, is dat volgens het bedrijf steeds met medeweten van de klant en om de kwaliteit van de lijn te testen. Daarnaast werden tijdelijk mobiele gesprekken van Proximus-medewerkers, ook met hun medeweten, opgenomen om een nieuwe technologie te testen.

Een woordvoerder van het bedrijf verwijst naar een bepaling in de Telecomwet, die bepaalt dat gesprekken wel opgenomen kunnen worden als het is om problemen met de kwaliteit van de communicatie na te gaan. Het bedrijf zegt wel contact te hebben opgenomen met de Privacycommissie "voor eventuele bezorgdheden".