Pakje sigaretten voor €6? "Stop met truken"

De Europese antikankerliga klaagt truken van tabaksproducenten aan om meer mensen te doen roken. Zo verkoopt tabaksproducent Philip Morris tegenwoordig tegen een goedkopere prijs pakjes aan van het merk Marlboro, met iets kleinere en fijnere sigaretten. Volgens de antikankerliga worden op die manier meer mensen aangezet tot roken. 

Vandaag doken er verschillende berichten op over prijsverlagingen bij Marlboro, waarbij tabaksproducent Philip Morris de prijs van het pakje met twintig sigaretten 50 cent goedkoper zou maken. 

Intussen is duidelijk dat het niet om een prijsverlaging van hetzelfde pakje gaat, maar dat de tabaksproducent wel varianten op de markt heeft gebracht die aan een goedkopere prijs worden aangeboden. Het gaat over pakjes sigaretten van het merk Marlboro die eveneens twintig sigaretten tellen, maar waarbij de sigaretten ietsje minder lang zijn. De prijs? 6 euro in plaats van 6,50 euro. 

Stop met truken
Volgens de Europese Kankerliga zijn deze twee formaten - die niet zo veel van elkaar verschillen - een manier van de tabaksproducent om hun sigaretten goedkoper te kunnen verkopen. Volgens Luk Joossens, expert tabakspreventie bij de Europese antikankerliga, gaat het om verdoken prijsdalingen. 

“Die varianten lijken heel erg sterk op het originele product maar zijn wel vijftig cent of acht procent goedkoper. Dat lijdt tot meer verkoop en dus tot meer kanker”, zegt Joossens daarover aan VTM NIEUWS. 

Hij vreest het begin van een prijzenoorlog onder de grote merken en waarschuwt voor de negatieve gevolgen voor de volksgezondheid. Zeker omdat er op de pakjes ook in het groot reclame wordt gemaakt voor de lage prijs. 

(Lees verder onder de foto)

Uniek merk, unieke prijs
De producent van Marlboro ontkent de prijsverlaging. “Elk merk bestaat uit diverse varianten met elk haar eigen prijs en unieke kenmerken. De versies kunnen onder meer verschillen in pakgrootte, tabaksamenstelling en diameter van de sigaret", klinkt het. 

Volgens Philip Morris kunnen ze de varianten aan een lagere prijs aanbieden omdat de sigaretten kleiner zijn, en ze dus ook minder productiekosten met zich meebrengen. Het bedrijf doet verder geen uitspraken over het gevoerde prijsbeleid, wegens "concurrentiegevoelig". 

Zelf prijs bepalen
Tabaksproducenten kunnen trouwens volledig zelf hun prijs bepalen. Wel moeten ze op hun product ook btw en accijnzen betalen. Ter illustratie: op een pakje dat vandaag 6,5 euro kost in de winkel, gaat bijna vijf euro naar de staat. In het recente zomerakkoord van de regering-Michel is ook opnieuw een accijnsverhoging ingeschreven. 

Wat de invoering van neutrale pakjes betreft, daar wordt volgens het kabinet-De Block volop aan gewerkt. "Bedoeling is dat rond te krijgen tegen het einde van de legislatuur".