Ongelukkig op het werk? Dit kan je doen

Eén op vier is ronduit ongelukkig op het werk, dat blijkt uit cijfers van een rondvraag die Tempo-Team deed. Een boeiende job en toffe collega’s kunnen werknemers gelukkig maken, een gebrek aan appreciatie en hoger werkdruk zorgen dan weer voor ongelukkig personeel. Maar kan je zelf ook iets doen om je geluksgevoel op het werk te verbeteren?

Bart De Bondt en Nathalie Arteel zijn beide verbonden aan het onderzoek van Tempo-Team. Bart De Bondt is gelukscoach en Nathalie Arteel is zaakvoerster en ondervond zelf hoe moeilijk het was om haar werknemers terug gelukkig te maken en ontwikkelde een model om het welzijn en geluk van werknemers te vergroten. Zij geven concrete tips om zelf te werken aan je geluksniveau.

"Wie ben ik?"
Volgens De Bondt ligt het probleem niet enkel bij externe factoren, zoals het management en de beroepsomgeving, maar ook bij de werknemers zelf. “Vaak staan mensen er niet bij stil of hun job wel is wat ze willen, of zelfs hun studiekeuze”, vertelt De Bondt aan VTM NIEUWS. Werknemers moeten zich volgens hem eens de vraag stellen: ‘Wie ben ik’, pas dan kunnen ze weten of de job die ze doen, ook bij hen past.

En die vraag is niet simpel om te beantwoorden. "Maar eens je het antwoord hebt, is het belangrijk om je gedrag daarop aan te passen en gedragsverandering is niet evident", zegt De Bondt. "Want die gedragsverandering gaat gepaard met eventuele consequenties, zoals ontslag nemen of krijgen", gaat de gelukscoachverder. “Het is dus heel eng om voor jezelf uit te komen."

Wees eerlijk tegen jezelf
Ook zaakvoerster Nathalie Arteel is het eens met De Bondt. “Het is heel belangrijk om eerlijk te zijn tegen jezelf. Je moet je afvragen of er een verbondenheid is met de missie van de organisatie en of de waarden overeenkomen met je persoonlijke waarden”, zo legt Arteel uit. “Daarnaast is het belangrijk om te investeren in jezelf, om te werken aan jezelf en niet bij de pakken te blijven zitten.”

Evenwicht
Maar uiteindelijk zijn De Bondt en Arteel het er over eens er een evenveel inspanningen van de werkgever en de werknemer nodig zijn. Volgens De Bondt is het heel moeilijk voor werkgevers om bijvoorbeeld de verantwoordelijkheid van bepaalde zaken uit handen te geven, terwijl autonomie een enorme boost voor werknemers kan zijn. Bovendien moet de leidinggevende ook zorgen voor een omgeving waar het personeel zichzelf kan zijn.

Arteel vindt dat werkgevers moeten inzetten op waardering. “Maar om iemand te kunnen waarderen moet je jezelf ook waarderen en je kwetsbaar opstellen, dat ondervond ik zelf in mijn organisatie”, vertelt Arteel. Maar ook waardering bij collega’s onderling is belangrijk volgens haar. Dus af en toe een complimentje geven aan je collega over het werk dat hij of zij heeft geleverd, kan tot een positievere werkomgeving leiden.

Lees ook: 1 werknemer op 4 voelt zich ongelukkig