Nemen webwinkels de winkelstraat over?

Amazon en Coolblue gingen al voor, maar nu start ook Zalando met fysieke winkels. Een nieuwe trend die de voorbode is voor nog grotere veranderingen, voorspelt retailexpert Cain Ransbottyn. “Wie weet heb je binnen tien jaar een betalend abonnement bij winkels.”

Winkels maken al een hele tijd volop werk van een online gedeelte als noodzakelijke marketing. Nu maken webshops de omgekeerde sprong. Zo wil Zalando fysieke winkels hebben in een aantal grootsteden.

Customer experience
Daarbij heeft de webwinkel een groot voordeel op andere winkels, zegt retailexpert Cain Ransbottyn. “Ze kunnen de efficiëntie, technologie en architectuur van het online medium in hun fysieke winkels implementeren. Dat zorgt voor een grotere customer experience.”

Webwinkels hebben vaak meer informatie over hun doelpubliek, waardoor ze er beter op kunnen inspelen. Dat is een groot nadeel voor KMO’s, die vaak niet over die informatie beschikken.

Service centraal
Dat webwinkels nu ook in het straatbeeld zullen verschijnen, is nog maar het begin. Ransbottyn gelooft dat onze koopervaring compleet zal veranderen. Zo kan het volgens hem zijn dat je binnen vijf jaar je lichaam laat scannen in een pashokje, waarna je kleren krijgt die passen bij je lichaamsbouw en zelfs huidtint. Later krijg je dan meldingen als er nieuwe kledingstukken binnengekomen zijn die bij je passen.

“Ook service zal meer centraal komen te staan. Het is niet ondenkbaar dat je binnen vijf à tien jaar een abonnement hebt bij een winkel. Dan betaal je bijvoorbeeld 150 euro per maand en krijg je kleren toegestuurd. Die kan je dan een maand dragen en eventueel aan een klein tarief definitief kopen.”