Minder E-nummers: zin of onzin?

Supermarktketen Carrefour schrapt dit jaar een stuk of 70 E-nummers uit de producten van haar huismerk. Ook Lidl en Delhaize willen die additieven verminderen. Zijn die E-nummers dan zo ongezond en overbodig? Of hebben we ze eigenlijk ook nodig?

Onze voeding zit boordevol E-nummers: stoffen die toegevoegd zijn om de smaak te versterken, producten te kleuren of langer te kunnen bewaren. Veilig volgens de ene, want alles wordt uitvoerig gecontroleerd door Europa. Ongezond en gevaarlijk volgens de andere, want ze zouden ons ziek maken. Maar wat is nu de zin en onzin van E-nummers? En waarom worden ze geschrapt door supermarkten?

Zwarte lijst
Supermarktketens Carrefour en Delhaize willen hun producten zo gezond en zo smakelijk mogelijk maken. Daarom werken ze met een zogenaamd ‘lastenboek’, een verzameling lijsten met voedingsstoffen die ze willen weigeren of zoveel mogelijk willen vermijden.

Welke bestanddelen op de lijsten komen, wordt bepaald door verschillende factoren: "Onze lijsten worden regelmatig bijgewerkt aan de hand van eigen kwaliteitstests en internationaal onderzoek", zegt Roel Dekelver van Delhaize. Testpanels gaan bijvoorbeeld na of producten goed smaken en er lekker uitzien.

Op basis van dergelijke proeven en wetenschappelijke studies schrapt Carrefour dit jaar een stuk of 70 E-nummers uit de producten van het huismerk. "We schrappen onder meer E226, een conserveermiddel. Ook E479B, een antischuimmiddel, is vanaf dit jaar uit den boze", vertelt Baptiste van Outryve van Carrefour aan VTM NIEUWS.

Ook Delhaize wil de E-nummers in huisproducten sterk verminderen. Net als Carrefour hebben ze dus een aantal additieven op hun zwarte lijst staan. 

Overroepen
Vaak zijn E-nummers nodig in voedingsmiddelen. Zonder die nummers zijn producten immers veel minder lang houdbaar en gaan ze er al snel walgelijk uitzien. Ze schrappen, vinden voedingsexperts overroepen. In de juiste dosis zijn ze perfect veilig en gezond.

Ze stellen zich dan ook vragen bij de beslissing van supermarkten om E-nummer te bannen. “De toevoeging van additieven is aan een strenge regelgeving onderworpen”, zegt Jan Delcour, professor levensmiddelentechnologie aan de KU Leuven. 

In kaart
Colruyt legt voorlopig nog geen richtlijnen op aan leveranciers. De laatste drie jaar heeft de supermarktketen wel het aandeel zout, suiker en verzadigde vetten in eigenmerkproducten verminderd. Als volgende stap zal Colruyt alle additieven in kaart brengen die hun huismerken gebruiken.