Kan de mens eigenlijk zonder vlees?

Morgen start de zesde editie van ‘Dagen Zonder Vlees’. Het idee laat zich al raden: gedurende 40 dagen proberen de deelnemers om geen vlees en vis te consumeren. Maar kan ons lichaam eigenlijk wel zonder vlees?

Het antwoord is volmondig ‘ja’. Ons menselijk lichaam kan perfect zonder vlees, al moet je er wel je voedingspatroon voor aanpassen. Dat was niet altijd zo. Duizenden jaren geleden was de consumptie van vlees juist van groot belang voor onze evolutionaire ontwikkeling. Door de hoge hoeveelheden aan proteïnen in vlees, ontwikkelden we een grotere hersencapaciteit.

Tegenwoordig kunnen we volgens Theo Niewold, professor voedings- en dieetleer aan de KU Leuven, en voedingsexpert professor Patrick Mullie echter perfect zonder vlees. Al moeten we dan wel een perfect gebalanceerd dieet opstellen waarbij we de belangrijkste stoffen die vlees bevat, toch binnenkrijgen.

Vitamine B12
Een van die belangrijke stoffen is de vitamine B12. Deze is enkel terug te vinden in dierlijke producten zoals vlees, eieren of melk en is broodnodig voor ons lichaam. 

Theo Niewold verklaart: “Zonder B12 gaan we op termijn dood. Het is dus essentieel dat we toch nog dierlijke producten gebruiken opdat we ons B12-gehalte op peil houden. In vlees zitten alle belangrijke voedingsstoffen overigens in de perfecte verhoudingen, bij vleesvervangers zoals sojaproducten moeten we langer zoeken naar de ideale hoeveelheden.”

Als we dus geen vlees eten, moeten we zoeken naar een andere manier om B12 binnen te krijgen. Dit kan door bijvoorbeeld meer melk te drinken of door bij de dokter B12-tabletten te vragen.

Ongezonde vleesvervangers
Patrick Mullie benadrukt dan weer dat het zeer belangrijk is om gezonde vleesvervangers te zoeken. Bewerkte vleesvervangers, zoals een vegetarische cordon bleu, zitten boordevol kilocalorieën en zout en bevatten niet de essentiële bestanddelen die ons lichaam nodig heeft om vlees te kunnen vervangen. “Men moet een gevarieerd dieet gaan opbouwen waarin onder meer peulvruchten en soja een belangrijke rol spelen”.

Goed informeren
Beide experten raden dan ook aan om je steeds goed te informeren, alvorens je stopt met het eten van vlees. Mullie besluit hierbij dat we ons op termijn beter focussen op het aanpassen van ons eetpatroon, door bijvoorbeeld één dag per week vegetarisch, of zelfs veganistisch te eten.