Incassobureau lokt mensen in schulden

De economische inspectie kreeg al dertig klachten binnen van mensen die opgelicht werden door een Nederlands incassobureau. Zo zit het in elkaar: eerst smeren ze mensen via de telefoon een zogenaamd "cashbackabonnement" aan, waarmee je korting krijgt in winkels. Nadien beseffen de mensen dat ze het abonnement niet kunnen opzeggen. Als ze dan niet betalen, dreigt het bedrijf met gerechtelijke stappen. Het gebeurde ook met de moeder van Dominique Valcke.

Een maand geleden kreeg ze telefoon van een Nederlandse vrouw van abonnementsdienst Beterprijs.be. “Een heel vriendelijke mevrouw belde mijn moeder op en vroeg of ze telefonisch enkele enquêtevragen wou beantwoorden. Ze antwoordde op enkele korte vragen en nadien vroeg de mevrouw of het oké was dat ze het gesprek opnam en dat ze enkel met ja of neen mocht antwoorden”, vertelt Dominique aan VTM NIEUWS.

Factuur
Lang verhaal kort: Dominique’s moeder stemde in met een abonnement waarbij ze 99 euro zou moeten betalen, zonder dat ze het zelf goed besefte. Het bedrijf hanteert een bedenkingsperiode van twee weken, maar pas na die twee weken kwam de factuur. Die weigerde de moeder te betalen maar daarop dreigde Beterprijs.be ermee dat ze een deurwaarder en een incassobureau op haar zouden afsturen.

Incassobureau
Maar wat blijkt, Beterprijs.be is zelf een product van een incassobureau. Het ondernemingsnummer onderaan de website verraadt hen. Het lijkt er dus op dat het abonnement een schijnproduct is dat mensen schulden doet maken, die het incassobureau later zelf probeert te innen. De Economische Inspectie kreeg al dertig klachten binnen, het Europees Centrum voor de Consument zeven.

Ook Oddie.nl, een gelijkaardig product waar de Nederlandse consumentenbond al een tijdje voor waarschuwt, komt van hetzelfde incassobedrijf. Onze Economische Inspectie heeft haar Nederlandse collega's op de hoogte gebracht. Wie zelf opgelicht is kan dat melden op meldpunt.belgie.be.