Horeca moet toegankelijker voor doven en blinden

Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts (N-VA) heeft in Leuven het startschot gegeven van de gezamenlijke campagne 'Wij gastvrij, jij blij' van Toerisme Vlaanderen en Horeca Vlaanderen om horeca-uitbaters aan te moedigen maatregelen te nemen om hun zaak toegankelijker te maken voor families met kinderen en voor gasten met een beperking. Gert De Mangeleer van driesterrenrestaurant Hertog Jan uit Zedelgem is het gezicht van de campagne.

Met praktijkgerichte brochures en promopakketten die onder andere buttons, onderleggers en feedbackkaartjes bevatten, een campagnewebsite met filmpjes die inspirerende voorbeelden tonen wordt de horecesactor heel wat praktische tips aangereikt. "De campagne wil niet beleren, maar inspireren om drempels weg te werken zodat het aanbod beschikbaar wordt voor iedereen. Met een paar kleine ingrepen kan je vaak al een belangrijk verschil maken", benadrukte Weyts. 0m zich in te leven in de wereld van slechtzienden kregen de aanwezigen een maaltijd voorgeschoteld die ze geblinddoekt moesten opeten. 

Menu in braille
Als klantvriendelijke voorbeelden uit zijn zaak wees De Mangeleer op de aanwezigheid van een drempelloze ingang en inkomdeur die automatisch opent en sluit, de verlaagde balie, de menu's die op de website leesbaar zijn voor slechtzienden, een menuaanbod dat ook geschikt is voor wie een dieet moet volgen,... "Belangrijk is ook vooral de ingesteldheid. Men moet mensen met een beperking het gevoel geven dat ze echt welkom zijn. Zo zullen we bijvoorbeeld slechtzienden bij voorkeur aan een raam zetten omdat er daar meer licht is", aldus De Mangeleer.

Toerisme
Stef Gits, woordvoerder van Toerisme Vlaanderen, wees er in de marge op dat een kwalitatieve horeca ook vanuit toeristisch standpunt zeer belangrijk is. "Gastronomie is een van top-3 drijfveren waarom toeristen ervoor kiezen om naar een bepaald land te reizen. Meer dan veertig procent laat er zich door leiden. Deze campagne is dan ook bedoeld om het niveau van de horeca in Vlaanderen op te trekken, want gastronomie is een van de speerpunten van Toerisme Vlaanderen", aldus Gits.