Hier geen extra jobs door succes webshops

Dat Belgen steeds meer online shoppen, zorgt ook voor extra jobs bij de webwinkels. Maar niet in ons land. Dat schrijft Het Laatste Nieuws. Zalando en Coolblue willen dit jaar bijvoorbeeld samen 3.500 extra werknemers in dienst nemen, maar slechts tweehonderd mensen in België. Volgens handelsfederatie Comeos komt dat door de loonlast en de wetgeving rond nachtwerk.

Bij Zalando ging het afgelopen jaar bijna één vierde meer kleding over de virtuele toonbank, goed voor ruim 3,6 miljard euro omzet. Coolblue verkocht zelfs de helft meer van zijn elektronica en rapporteert 857 miljoen euro omzet. En ook Bol.com blinkt van trots met voor het eerst meer dan 1 miljard euro aan verkopen. Een belangrijk deel van die groei is te danken aan de Belgen, die met enkele jaren vertraging nu toch gewonnen zijn voor het online shoppen.

Snelle groei
"Er is een enorme inhaalbeweging aan de gang. Waar we in 2011 nog maar 25.000 Belgische klanten telden, zijn dat er nu al 1,4 miljoen. België groeit op dit moment sneller dan Nederland", bevestigt Marjolein Verkerk van Bol.com. Daardoor nemen de online shops heel wat extra personeel aan, maar amper in België. Van de drie genoemde spelers heeft enkel Coolblue een filiaal op Belgische bodem én plannen om ook hier aan te werven.

"Vandaag zijn er in ons land tweehonderd Coolblue'ers aan de slag. Tegen het eind van het jaar zullen dat er dubbel zoveel zijn", belooft Matthias De Clercq, die verantwoordelijk is voor de Belgische tak van de webwinkel aan Het Laatste Nieuws. Zij zullen aan de slag gaan in het kantoor in Wilrijk of in één van de drie fysieke winkels in Antwerpen, Lochristi of Zaventem. "Het gaat vooral om profielen die ervoor moeten zorgen dat de Belgische klanten zo goed mogelijk geholpen worden. Wie belt of mailt met onze klantendienst, hoort al eens graag een Belgisch mopje."

20.000 banen misgelopen
Bij handelsfederatie Comeos is de bezorgdheid groot. "Doordat al die investeringen naar het buitenland vloeien, liep België al zo'n 20.000 banen mis. En als er niet vlug iets verandert, kunnen daar de komende vijf jaar nog eens 10.000 à 15.000 jobs bovenop komen. Dat is drie keer Ford Genk, hè", waarschuwt topman Dominique Michel. 

Lagere loonlast in Nederland
“Ook heel wat grote Belgische spelers, die hier al meer dan vijftig jaar actief zijn, vluchten met hun e-commerce-activiteiten net over de grens”, gaat hij verder. ”Ze kiezen voor de lagere loonlast in Nederland: voor elke 100 euro die je daar uitgeeft, ben je er in België 120 kwijt. Daar komt nog bij dat de rekening voor nachtwerk in België al om 20 uur begin te lopen, waar dat in Nederland pas vanaf middernacht is, én dat het hier veel lastiger is om piekmomenten op te vangen door jobstudenten in te zetten. En dat terwijl in e-commerce net alles om flexibiliteit draait." 

Comeos hoopt dat er vlug nog wat geschaafd wordt aan het wettelijke kader rond de online handel. Een jaar geleden maakte minister van Werk Kris Peeters (CD&V) het wel mogelijk om op bedrijfsniveau een cao voor nachtwerk af te spreken met de vakbonden. Volgens Comeos een maat voor niets, omdat het bijzonder moeilijk is om met alle partners tot een akkoord te komen. Toch maakt bijvoorbeeld Schoenen Torfs er al dankbaar gebruik van. "We betalen een toeslag van grosso modo 25 procent voor nachtwerk en vonden meteen voldoende kandidaten. Zo kunnen ook wij onze bestellingen een dag later leveren", vertelt Wouter Torfs aan Het Laatste Nieuws.