Greenpeace provoceert met Maya-sigaretten

Greenpeace lanceert vandaag een grootschalige campagne aan het adres van Studio 100, dat licentiehouder is van Maya De Bij. Het bedrijf verkoopt allerlei producten met de beeltenis van het populaire kinderfiguurtje, maar sommige van die producten, zoals de charcuterie die het bijtje aanprijst, zijn schadelijk voor de gezondheid. In een opvallende video promoot Maya dit keer valse sigaretten.

“Studio 100 gebruikt haar populaire figuren zoals Maya, Plop, K3 en Samson om ongezonde producten voor kinderen te promoten. De sigaretten uit de video zijn vals, maar de charcuterie van Studio 100 is wel degelijk echt. En helaas bijzonder schadelijk voor de gezondheid van onze kinderen”, zegt Sébastien Snoeck, de verantwoordelijk voor de campagne Meat & Dairy bij Greenpeace.

Kankerverwekkend
Met deze parodie van Maya De Bij klaagt Greenpeace aan dat Studio 100 ongezonde charcuterie voor kinderen blijft verkopen. “De WHO bestempelt charcuterie als kankerverwekkend. Uit een recente analyse door gezondheidsspecialisten blijkt bovendien dat de charcuterie van Studio 100 te veel zout, nitrieten en ongezonde vetten bevat”, aldus de milieuorganisatie. “Diëtisten raden de consumptie ervan dan ook zoveel mogelijk af, zeker voor kinderen.”

Gezonde alternatieven
“Studio 100 kan de verantwoordelijkheid niet enkel afschuiven op de ouders. Om haar eigen waarden te respecteren, moet Studio 100 meteen stoppen met het promoten van deze producten en ze vervangen door gezonde alternatieven. Dat kunnen plantaardige alternatieven zijn of vleeswaren die afkomstig zijn uit lokale en ecologische veeteelt”, verduidelijkt Sébastien Snoeck.

Greenpeace roept iedereen op om een mail te sturen naar Studo 100-CEO Hans Bourlon. Studio 100 heeft nog niet gereageerd op de actie en is voorlopig niet bereikbaar voor commentaar.