Fietspad geeft licht: minder ongevallen?

De stad Dendermonde test een bijzonder fietspad uit: een dat ’s nachts oplicht. Met het blauwgroene fietspad wil de stad het aantal ongevallen met fietsers verminderen.

Het 160 meter lange fietspad springt overdag in het oog door zijn appelblauwzeegroene kleur, maar de bedoeling is dat het vooral in het donker opvalt. Door het reflecterende licht van fietslichten, autolampen en straatlantaarns licht het fietspad op en zien autobestuurders beter dat er een fietssuggestiestrook ligt.

Glasparels
In het mengsel zijn speciale glasparels vermengd die het licht beter moeten reflecteren. Ook de kleur zorgt ervoor dat het fietspad dag en nacht beter zichtbaar is.

“De kleur zorgt ervoor dat het pad zowel dag als nacht contrasteert. Het oog neemt de kleurencombinatie waar als beste contrast”, zegt Stijn Goossens, directeur Verkeerstechnieken bij Signco, dat wegsignalisatie verzorgt en ook dit fietspand aanlegde.

In beeld
De stad wil het aantal ongevallen met fietsers verminderen, want ondanks een daling van het totale aantal letselongevallen zijn er meer ongevallen met fietsers. “Dit is een project om de fietser letterlijk en figuurlijk meer in beeld te brengen”, zegt schepen van Mobiliteit Niels Tas (sp.a).

Met het opvallende fietspad wil de stad ook meer mensen op de fiets krijgen voor korte verplaatsingen. “Op dat vlak hebben nog veel werk, dus dit kan daar zeker een onderdeel van zijn”, klinkt het.

Laboratorium
Voor Signco is het de allereerste grote test na proeven in een laboratorium. Die lieten alvast zien dat het systeem effectief werkt.

Binnen enkele weken worden de eerste testresultaten verwacht. Op basis daarvan zal bekeken worden of het proefproject uitgebreid wordt naar andere delen van Dendermonde.

Door: Lore Michiels