Ferrero wint zaak van Delhaize

Het hof van beroep van Brussel heeft chocoladeproducent Ferrero gelijk gegeven in een zaak tegen supermarktketen Delhaize. Delhaize zei in een reclamecampagne dat chocopasta zonder palmolie beter is voor de planeet. Ferrero vindt dat die campagne van Delhaize schade heeft toegebracht aan zijn huismerk Nutella, omdat die chocopasta wél palmolie bevat.

Het hof van beroep meent dat Delhaize uitspraken heeft gedaan over het milieu en de gezondheid, die niet verifieerbaar zijn en dus niet objectief. Daarom beveelt ze nu een stopzetting van de campagne, anders moet de supermarkt per inbreuk 25.000 euro betalen.

Huismerk
Delhaize pakt er in een campagne mee uit dat hun chocopasta geen palmolie bevat. Die zou duurzamer en gezonder zijn en minder vet bevatten dan andere smeerpasta’s. Volgens Ferrero deed de supermarktketen daarmee leugenachtige uitspraken over de gevolgen voor het milieu en over de voedingswaarde van chocopasta.

In beroep
Eind 2015 had de handelsrechtbank van Brussel Delhaize over de hele lijn in het gelijk gesteld, maar Ferrero ging in beroep.

Choco?
Volgens het persagentschap Belga, oordeelde het hof ook nog dat Delhaize de benaming 'choco' niet meer mag gebruiken voor zijn producten omdat het geen chocolade bevat. In eerste aanleg had de rechter nog geoordeeld dat Delhaize die term wel mocht gebruiken voor zijn producten wegens het algemene karakter. Het probleem zit eigenlijk in een nuance in de taal, het Frans.

Het hof heeft geoordeeld dat de Franse benaming, 'pâteau choco-noisette', niet gebruikt mag worden omdat choco hier verwijst naar chocolade. 'Choco' op zich mag wel op de potten staan. Volgens de woordvoerder van Delhaize, Roel Dekelver, mag de supermarkt de term dus wel nog gebruiken. "Het arrest heeft geen gevolgen voor ons. We mogen alleen niet zeggen dat er chocolade in zit als dat niet zo is. Chocopasta is een algemene term en zegt niet dat er chocolade in zit."

Bekijk ook: