Europese telefoongesprekken binnenkort goedkoper

De kosten die gepaard gaan met het bellen naar een andere Europese lidstaat worden aan banden gelegd. Vanaf 15 mei 2019 zal een plafond gelden van 19 cent per minuut. De kostprijs van een sms die naar het buitenland wordt gestuurd, wordt begrensd op 6 cent. Het Europees Parlement heeft het akkoord dat daarover met de lidstaten werd bereikt, vandaag met een grote meerderheid goedgekeurd.

Het is Europa menens om te snijden in de soms hoog oplopende kosten van mobiel en ander telefoongebruik. Sinds vorig jaar mogen operatoren geen extra kosten meer aanrekenen voor roamen, dat is bellen, sms'en of surfen in het buitenland. Internationale telefoongesprekken vielen niet onder die wetgeving, waardoor die apart moesten worden aangepakt.

15 mei 2019
Dat is nu gebeurd. Wie vanaf 15 mei volgend jaar vanuit België naar een andere Europese lidstaat belt, zal daarvoor maximum 19 cent per minuut moeten betalen. Voor een bericht zal niet meer dan 6 cent worden aangerekend. Het telecompakket waarover werd gestemd in het Europees Parlement in Straatsburg, werd goedgekeurd met 584 stemmen tegen 42, bij 50 onthoudingen.

Toen in juni bekend raakte dat het parlement en de Raad een akkoord hadden bereikt, juichte minister van Telecom Alexander De Croo (Open Vld) het einde van de "woekerprijzen" van internationaal telefoonverkeer toe. Omdat internationale oproepen vanuit België soms meer dan 1 euro per minuut kosten, is het momenteel voor Belgen goedkoper om bijvoorbeeld vanuit Nederland naar Polen te bellen dan vanuit eigen land.

Nieuwe toepassingen
De nieuwe verordening zorgt tevens voor een betere bescherming van gebruikers van onlinediensten als Skype en Whatsapp. Het is ook de bedoeling dat de lidstaten de uitrol van 5G-netwerken faciliteren. Anneleen Van Bossuyt (N-VA) wijst erop dat de Europese lidstaten afspraken moeten maken om 5G te laten slagen.

"Allerlei nieuwe toepassingen, zoals artificiële intelligentie en zelfrijdende wagens, maken gebruik van snel mobiel internet. Dat moet vlot werken tussen lidstaten en daarvoor zijn er technische afspraken nodig. Je kan je toch niet inbeelden dat je zelfrijdende wagen op de Duitse grens opeens niet meer werkt omwille van andere protocollen."