Dit verandert er allemaal op 1 juni

Net zoals elke maand, zal ook juni ingaan met enkele veranderingen. Het was al langer aangekondigd, maar het klein en groot beschrijf verdwijnen voorgoed en ruimen plaats voor een tarief voor registratierechten.

Daarnaast komt er ook een nieuwe voetbalwet en zet de MIVB elektrische bussen in op een gloednieuwe lijn. VTM NIEUWS zet het voor jou allemaal even op een rijtje.

Registreer je woning
Het standaardtarief voor registratierechten bij de aankoop van een woning in Vlaanderen daalt op 1 juni van 10 naar 7 procent. Voor bescheiden woningen, met een aankoopprijs tot 200.000 euro, is er een vrijstelling op de eerste schijf van 80.000 euro. Die vrijstelling komt overeen met 5.600 euro. De Vlaamse regering meent dat de hervorming meer gezinnen in staat zal stellen een eigen woning of appartement te kopen.

Vanuit de regering werd spoed gezet achter de hervorming, zodat die inderdaad op 1 juni van start kan gaan. "Wie zijn of haar aankoop uitgesteld heeft mag op twee oren slapen: vanaf 1 juni zal wie een eigen huis of appartement koopt minder belastingen betalen", zei minister van Financiën Bart Tommelein (Open Vld) na de goedkeuring. De verlaging van het standaardtarief geldt wel enkel als het om de enige woning gaat en de koper er binnen de twee jaar intrekt.

(Lees verder onder de video)

Het kadastraal inkomen zal geen criterium meer zijn om van een verlaagd tarief te genieten. Als de aankoopprijs niet hoger is dan 200.000 euro krijgen kopers dus een korting van 5.600 euro. In de kernsteden en de Vlaamse rand geldt de korting tot een aankoopprijs van 220.000 euro. Er zijn ook energie-ingrepen. Wie binnen de vijf jaar na aankoop een ingrijpende energetische renovatie uitvoert, betaalt in plaats van 7 maar 6 procent registratierechten. Bij een bescheiden woning komt er een vrijstelling van 4.800 euro bij. Het gaat om een renovatie waarbij onder meer de verwarming, koeling en luchtcirculatie volledig vervangen worden en minstens 75 procent van de buitenschil wordt geïsoleerd.

Het oude systeem met standaard 10 procent en bij een klein beschrijf 5 procent verdwijnt dus. Volgens Tommelein is de ingreep budgetneutraal.

Nieuwe voetbalwet
Ook het amateurvoetbal, vrouwenvoetbal en het jeugdvoetbal bij profclubs vallen vanaf 1 juni onder de aangepaste voetbalwet. Die wet regelt de veiligheid tijdens voetbalwedstrijden. Daarnaast kunnen supporters voortaan een waarschuwing krijgen alvorens ze een boete of stadionverbod krijgen. Volgens initiatiefnemer Brecht Vermeulen (N-VA) moet de wet het gedrag van mensen corrigeren, eerder dan veel boetes op te leveren.

Daarom voorziet de tekst in twee soorten waarschuwingen, die kunnen opgelegd worden bij kleine overtredingen. Een politieagent kan een officiële waarschuwing geven op het moment van de overtreding, de ambtenaar van de Voetbalcel van de FOD Binnenlandse Zaken kan dat op het einde van de procedure.

Fans zullen ook de mogelijkheid krijgen aan zelfregulering te doen. Zo zullen alle clubs uit eerste klasse A en B een supporter liasion officer (SLO) moeten aanstellen. Dat wordt een brugfiguur tussen de fans en club die veiligheidsproblemen mee kan helpen voorkomen. Bij risicovolle amateurwedstrijden wordt de inzet van stewards mogelijk gemaakt. Dat zal ook mogelijk zijn tijdens WK-wedstrijden op groot scherm.

Daarnaast zal het gebruik van vuurwerk, voetzoekers en rookbommen ook verboden worden rond het stadion. Momenteel geldt dat verbod enkel in het stadion zelf.

Elektrische bussen
Een nieuwe buslijn van de MIVB, waarop alleen maar elektrische bussen zullen rijden, verbindt vanaf 1 juni de Brusselse bovenstad met de benedenstad. De zogenaamde midibussen die op de lijn zullen rijden zijn iets kleiner dan de andere MIVB-bussen: er zijn 22 zitplaatsen en een twintigtal staanplaatsen.

Een oplaadbeurt voor de bussen, 's nachts, duurt 4,5 uur, en de batterijen hebben een autonomie van acht uur. Ook overdag, tussen ochtend- en avondspits, kunnen de batterijen geladen worden - dat kan sneller, op 2,5 uur. Lijn 33 zal de boven- en benedenstad verbinden, via het centrum: van Dansaert over de Grote Markt naar Louiza.

Elke 20 minuten, van 's morgens vroeg tot 's avonds laat, zal er een bus rijden. Brussel wordt daarmee een van de eerste steden die een buslijn uitbaat met enkel elektrische bussen. De eerste zeven bussen zijn van het Poolse Solaris. Deze midibussen zijn dus kleiner, waardoor ze makkelijker door sommige smalle straatjes in het centrum van de stad zullen kunnen manoeuvreren.