Deze school heeft al lang alternatief voor moederdag

De Antwerpse school Alberreke heeft al drie jaar een alternatief voor Moeder- en Vaderdag. Daar organiseren ze een Kusjesdag, zodat ook kinderen met andere thuissituaties zich niet buitengesloten voelen en ze het niet moeten afschaffen, zoals in de school in Sint-Lambrechts-Woluwe. De scholierenkoepels staan echter niet te springen om een alternatief. “Wij willen focussen op dialoog”, klinkt het. 

In Alberreke, een kleuter- en lagere school in Antwerpen, organiseren ze al drie jaar een 'Kusjesdag' "We merkten dat Moeder- en Vaderdag voor heel wat kinderen emotionele dagen waren, omdat hun moeder bijvoorbeeld overleden is, ze twee vaders hebben, ze worden opgevoed door hun grootouders, ...", zegt Ivo Van Herwegen, administratief medewerker van de school, aan VTM NIEUWS. 

"Wij vinden het een goed alternatief op Moeder- en Vaderdag waar iedereen zich in kan vinden", klinkt het. “Dat is meteen ook de gelegenheid om met kinderen te praten over verschillende thuissituaties.”

Ophef om afschaffing
Vandaag ontstond ophef over de beslissing van de Franstalige school Singelijn in Sint-Lambrechts-Woluwe. Daar stuurden ze een brief naar de ouders om te melden dat Moeder- en Vaderdag niet meer gevierd worden op school. Heel wat kinderen leven niet meer in een klassiek gezin met een moeder en een vader en in bepaalde culturen wordt het simpelweg niet gevierd. "Heel jammer", reageren heel wat ouders.

Ouderdag
Alternatief zou een soort 'ouderdag' kunnen zijn, waarbij moeder én vader gevierd worden. Maar daarvoor staan de onderwijskoepels niet te springen. “Het is een mogelijkheid”, zegt Sarina Simenon, de woordvoerster van gemeenschapsonderwijs GO!, aan VTM NIEUWS. “Maar we willen nieuw-samengestelde gezinnen vooral bespreekbaar maken. We kunnen niet negeren wat er gaande is in de samenleving, we moeten kunnen praten over die dingen.”

Dialoog
Ook de andere onderwijskoepels vinden dat de focus moet liggen op dialoog, zonder daarbij in te boeten aan traditie. “We moeten omgaan met diversiteit en onze eigen identiteit in relatie zien met die diversiteit, eerder dan dingen als Moederdag af te schaffen”, zegt Lieven Boeve van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen aan VTM NIEUWS. “Het is niet omdat er minder kinderen zijn met een klassiek gezin, dat je tradities daarom moet afschaffen. Je moet gewoon rekening houden met de nieuwe realiteit”, zegt hij nog.

“Wij pleiten voor meer dialoog tussen leerlingen, hun school en leerkrachten”, zegt ook Céline Ibe van de Vlaamse Scholierenkoepel aan onze redactie. “Leerlingen moeten gehoord worden en er moet rekening gehouden worden met de verschillende noden, maar wij zijn niet helemaal voorstander van afschaffen.”

Differentiatie
“Ik zou eerder gekozen hebben voor differentiatie”, zegt pedagoog Pedro De Bruyckere aan VTM NIEUWS. “Je kan het vergelijken met communiefeesten. Scholen kunnen kinderen de mogelijkheid geven om een lentefeest te dun, hun eerste communie, of geen van beide.”

Maar het draait vooral om evenwicht, vindt De Bruyckere. “Scholen zouden een evenwicht moeten vinden tussen traditie in ere houden en toegeven aan de noden van kinderen in het wespennest van verschillende thuissituaties.”

Lees ook:

Bekijk ook: