Dagelijks 300 bellers achter stuur betrapt

De politie heeft van januari tot eind juni 52.528 boetes uitgeschreven voor gsm-en achter het stuur. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers die VTM NIEUWS heeft kunnen inkijken. Dat aantal stijgt niet in vergelijking met vorig jaar, maar het daalt ook niet, ondanks alle campagnes. Kamerlid Jef Van den Bergh (CD&V) wil meer aandacht voor het probleem, want er vallen elke dag doden door gsm'en achter het stuur.

Wie vaak met de auto rondrijdt, heeft het ongetwijfeld al gemerkt. Chauffeurs hebben het moeilijk om hun gsm los te laten tijdens het rijden. Nochtans is het erg gevaarlijk: elke dag vallen er op de Europese wegen zestien doden door GSM-gebruik achter het stuur. Vorig jaar werden er 108.500 boetes uitgeschreven, waarvan meer dan de helft werd vastgesteld bij autobestuurders (58012). Chauffeurs van bestelwagens (25442) en vrachtwagens (7025) vervullen de top drie.

In 2015 werd er een gelijkaardig aantal chauffeurs beboet (108. 521).  "Opvallend is dat ook meer fietsers betrapt worden met een gsm in hun hand”, vertelt Van den Bergh. “Het gaat 'slechts' om 836 boetes, maar het aantal is wel gestegen tegenover de voorbije jaren.”

300 boetes per dag 
Elk dag krijgen bijna 300 Belgen een boete voor gsm’en achter het stuur. Terwijl 66 procent toegeeft dat hij geregeld gsm't in de auto. Van den Bergh concludeert dat het aantal boetes jaar na jaar hetzelfde blijft, ondanks alle campagnes.

“Het is duidelijk dat de aandacht daarvoor niet mag verslappen, integendeel. Extra aandacht voor het fenomeen is zeker op zijn plaats. Controles zijn hierin heel belangrijk, naast sensibilisering. Want anders is het een ingebouwde reflex van mensen die we niet uit het verkeer gaan krijgen. Een reflex die voor heel wat verkeersonveiligheid zorgt.

Op heterdaad
"Efficiëntere handhaving is noodzakelijk, maar chauffeurs op heterdaad betrappen is natuurlijk niet gemakkelijk”, benadrukt Van den Bergh. “Dashcams kunnen hier een belangrijke rol spelen, maar daarvoor moet de wet wel aangepast worden. Een werkgroep met vertegenwoordigers van de ministers van Binnenlandse Zaken, Justitie en Mobiliteit heeft zich het afgelopen jaar verdiept in welke aanpassingen er nodig zijn om dit mogelijk te maken. Gezien de wet onder de bevoegdheid van minister Bellot valt, vraag ik hem om hier snel werk van te maken."

Mentaliteitswijziging
Naast handhaving is er voornamelijk een mentaliteitswijziging nodig. De Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) lanceerde vorige maand nog de website www.beloofd.be waarop chauffeurs zich kunnen engageren om de gsm niet meer te gebruiken tijdens het rijden. "Verder kunnen ook moderne technologieën, zoals een 'vliegtuigstand' voor de wagen en applicaties die inkomende berichten en mails tegenhouden, ingezet worden om het probleem aan te pakken.", besluit Van den Bergh.