App Argenta werkt (even), website nog niet

De problemen bij Argenta zijn nog steeds niet van de baan. Deze ochtend werd de mobiele app opnieuw even geactiveerd, maar zodra de kantoren opengaan, wordt die weer afgesloten. Ook het internetbankieren via de website blijft voorlopig onmogelijk. 

Argenta kampt al dagen met problemen aan haar IT-infrastructuur. Als gevolg konden klanten niet internetbankieren en niet mobiel bankieren via de app. 

Afgelopen nacht heeft de bank een aantal technische interventies kunnen uitvoeren. Rond 5 uur deze ochtend werd het mobiel bankieren via de app opgestart, maar de app zal opnieuw afgesloten worden van zodra de kantoren opengaan. 

Geen stabiliteit
Ondanks de interventies zijn de systemen namelijk nog niet helemaal stabiel. In een mail aan de klanten liet CEO Marc Lauwers gisteravond weten dat "als alle kantoren, het internetbankieren en de app tegelijkertijd actief zijn, de systemen op dit moment nog niet stabiel kunnen functioneren".

Daarom willen ze voorrang geven aan de kantoren en het betalingsverkeer, om daar problemen te vermijden. “Ook vandaag primeren veiligheid en nauwkeurigheid op de snelheid. Om een goede opstart van de kantoren te verzekeren, gaan we dat kanaal eerst opstarten. Daarna volgen de andere kanalen gradueel”, zegt de woordvoerder aan VTM NIEUWS. Mogelijk wordt de app vandaag in de loop van de dag opnieuw opgestart, maar enkel als alles goed verloopt. 

Dit weekend zijn de kantoren gesloten, waardoor de app wellicht wel zal werken. Pas als de capaciteit dat toelaat, zullen alle kanalen weer tegelijkertijd worden opgestart. De CEO zegt in de mail ook dat er gewerkt wordt aan een structurele oplossing, die ook uitgebreid getest wordt.