Vertrouwen van Vlaamse KMO's groeit

De Vlaamse kmo's zien het steeds beter zitten. Dat moet alleszins blijken uit de KMO-barometer van Unizo, die naar het sentiment peilde bij 925 ondernemers. De barometer eindigt het afgelopen kwartaal op 99,2 punten. Dat is het hoogste peil in drie jaar tijd.

Als de KMO-barometer boven de 100 punten komt, wijst dat op een positieve conjunctuur. Waarden onder 100 op een negatieve. Dat betekent dus dat er nog altijd meer ondernemers zijn die negatief gestemd zijn over de conjunctuur, dan positief. "Het is vooral goed dat de tendens positief is", zegt Unizo-voorzitter Karel Van Eetvelt. "Dit is het derde positieve kwartaal op rij. Dat wijst op een tendens van herstel. Er is beterschap op komst, het optimisme groeit."

 

 Het sentiment mag dan wel verbeteren, dat leidt nog niet tot een aanwas van het aantal jobs in de Vlaamse kmo's. 14 procent van de kmo's stelt dit kwartaal minder mensen te werk dan het kwartaal voordien, slechts tien procent heeft mensen aangeworven.