Pak minder doden door dode hoek

De dodehoekspiegel op vrachtwagens is al tien jaar verplicht, maar pas de jongste jaren daalt het aantal ongevallen en doden fors. Dat berichten De Standaard en Het Nieuwsblad woensdag. Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) spreekt van een structurele daling.

Terwijl in de periode 2007-2009 nog 171 dodehoekongevallen gebeurden tussen een vrachtwagen en een zwakke weggebruiker en daarbij negentien doden en 163 gewonden vielen, gebeurden in de periode 2010-2012 nog 106 dodehoekongevallen. Daarbij vielen drie doden en 106 gewonden.

Die afname is opvallend omdat de dodehoekspiegel op vrachtwagens al sinds 2003 verplicht is. Ondanks die dodehoekspiegel gebeurden elk jaar nog vijftig tot zeventig ongevallen en vielen daarbij vijf tot tien doden. Maar in 2012 viel er maar één dode. Het jaar daarvoor zelfs geen enkele. Dat is nog nooit eerder gebeurd.

Opvallend: zo goed als alle dodehoekongevallen gebeuren in Vlaanderen. In 2010-2012 was er geen enkel dodehoekongeval in Wallonië en slechts één in het Brussels Gewest.

"De blijvende sensibiliseringsacties blijken eindelijk hun nut te hebben", zegt ­Benoit Godart van het BIVV. Sinds 2009 is permanente vorming voor vrachtwagenchauffeurs verplicht, aldus Philippe Degraef, directeur van transportfederatie Febetra.