Electrabel wint klanten terug

Energieleverancier Electrabel (GDF Suez) heeft in de maand maart, voor het eerst in maanden, meer klanten kunnen bijwinnen dan er verloren gingen. Het marktaandeel van de marktleider ging vooruit op zowel de elektriciteits- als de gasmarkt in Vlaanderen. Dat meldt De Tijd op basis van cijfers van de Vlaamse energieregulator Vreg.

In Vlaanderen kwamen er in maart netto bijna 10.000 elektriciteits- en gasaansluitingen bij. Electrabel zag zijn marktaandeel voor aardgas met 0,27 procentpunt stijgen tot 40,96 procent. Op de elektriciteitsmarkt steeg het marktaandeel met 0,13 procentpunt tot 44,61 procent.

Het marktaandeel van Electrabel Customer Solutions ging sinds de liberalisering gestaag achteruit. Twee jaar geleden, in maart 2012, had het bedrijf nog een marktaandeel van om en bij de 60 procent op de aardgas- en de elektriciteitsmarkt in Vlaanderen. De voorbije maanden was de daling evenwel aan het afvlakken. In september vorig jaar ging het marktaandeel al eens opnieuw vooruit, maar die stijging werd de maanden nadien niet bevestigd.

Electrabel haalde onder meer klanten terug via groepsaankopen, aldus De Tijd. De energieleverancier, die de voorbije jaren in de politiek onder vuur lag door zijn hoge prijzen, wist klanten weg te snoepen bij prijsbrekers die de voorbije jaren flink zijn gegroeid, waaronder Lampiris en Essent. De grootste achteruitgang is voor Eneco België.

De verlaging van de btw op elektriciteit heeft in april tot bijkomende commerciële acties geleid in de sector. De concurrentie zal nog worden aangewakkerd nu de overheden een grote groepsaankoop voorbereiden, weet de krant nog.