Telenet rekende klanten te veel aan

Telecombedrijf Telenet heeft bij zo’n 700.000 klanten een onwettige prijsverhoging doorgevoerd. Alles samen gaat het om enkele miljoenen euro’s. Dat heeft consumentenorganisatie Test Aankoop ontdekt. De rechtbank geeft Test Aankoop gelijk. Telenet heeft laten weten dat het alle gedupeerden zal terugbetalen. Het bedrijf betwist wel dat het om zo veel gedupeerden gaat. Volgens Telenet hebben maar 35.000 te veel betaald.

De feiten speelden zich af in de zomer van 2011. Telenet kondigde een tariefverhoging aan voor klanten met een internetabonnement van bepaalde duur. De wet verbiedt bedrijven nochtans om eenzijdige prijsveranderingen door te voeren in tijdelijke contracten. Ook wanneer de klant de mogelijkheid krijgt het contract te verbreken. Daarop stapte Test Aankoop naar de rechtbank. Volgens Test Aankoop zijn zes op de tien klanten die in augustus 2011 een tijdelijk contract hadden bij Telenet gedupeerd. Volgens Telenet gaat het om zo’n 35.000 klanten die drie procent te veel betaalden voor hun internetabonnement. Test Aankoop probeert zoveel mogelijk gegevens van de gedupeerden te verzamelen.