Komst Albert Heijn doet prijzen zakken

Het prijspeil van een staal voedingsproducten in supermarkten waar er een Albert Heijn in de buurt is, ligt gemiddeld twee procent lager dan waar de Nederlanders niet aanwezig zijn. Dat blijkt uit research van onderzoeksbureau AC Nielsen vrijdag in De Standaard en Het Nieuwsblad. Opvallend is dat het AH-fenomeen al één Vlaamse supermarkt op de drie treft.

Het onderzoeksbureau voerde tussen half juli en begin november een prijsvergelijking uit bij supermarkten en onderzocht twee types clusters. Een cluster waar er binnen een straal van 10 kilometer een Albert Heijn-supermarkt ligt en een cluster waarbij dat niet het geval is.

De vergelijking gebeurde op basis van 50 merkartikelen. Gemiddeld lag de prijs in de Albert Heijn-clusters twee procent lager dan waar de Nederlanders niet actief zijn. "Het is een gemiddelde, maar er zijn grote verschillen merkbaar", aldus consultant Jeroen Jorssen.

Volgens Jorssen blijken de prijsverschillen bijvoorbeeld groter te zijn voor producten waar Albert Heijn zijn aankoopkracht in Nederland kan laten gelden dan voor typisch Belgische producten. Op sommige producten was er geen prijsverschil, op andere liep dat op tot tien procent en meer.

De supermarktprijzen in Nederland liggen gemiddeld twaalf procent lager dan in België.