Treintickets moeten 30% duurder

Volgens Karel Vinck, oud-topman van de NMBS, moeten treintickets tot 30% duurder worden. Dat schrijft hij in het voorwoord van ‘Dwarsligger’, het boek van die andere ex-spoorbaas Marc Descheemaecker. “Als de reiziger een goede treindienst wil, zal hij meer moeten betalen voor een ticket”, aldus Vinck.

Vandaag stelt Marc Descheemacker, die tot eind 2013 aan het hoofd stond van de NMBS, zijn nieuwe boek ‘Dwarsligger’ voor. Het voorwoord voor het boek werd geschreven door Karel Vinck (ex-NMBS), Johnny Thijs (ex-topman Bpost) en Luc De Bruyckere (ex-VOKA). Het trio hekelt de politieke invloed binnen de NMBS, de hoge dotaties en de prijs van de treintickets. Karel Vinck was zelf spoorbaas tussen 2002 en 2004, maar na meningsverschillen met toenmalig minister van Overheidsbedrijven Johan Vande Lanotte stapte hij vroegtijdig op. Het trio hoopt dat het boek het debat over de financiering van overheidsbedrijven opnieuw aanwakkert.

TreinTramBus, de bond voor trein-, tram- en busgebruikers, heeft al gereageerd op  het pleidooi  van Vinck voor duurdere treintickets. De reizigersvereniging verzet zich hiertegen en wil dat de NMBS zich concentreert op een betere kwaliteit en dienstverlening. De vereniging wil niet dat de reiziger voor een betere treindienst meer zal moeten betalen. Daarnaast ziet ze de betaalbaarheid van met de trein reizen als een belangrijke factor in de sterke groei van het treingebruik. "Een prijsverhoging van 30% zal treinreizigers weer in de auto jagen", klinkt het waarschuwend.