Ex-spoorbaas wijst naar Vande Lanotte

De goede werking van de NMBS wordt zwaar aangetast door de macht van de twee grote spoorbonden, die elke verandering tegenhouden, en de gepolitiseerde bestuursorganen waar partijpolitieke motieven primeren. Dat stelt oud-spoorbaas Marc Descheemaecker, die in "Dwarsligger. Achter de schermen van de NMBS" talrijke voorbeelden en anekdotes geeft om zijn stelling te bewijzen. Hij haalt ook zwaar uit naar sp.a-vicepremier Johan Vande Lanotte, die volgens hem zijn veto stelde tegen de benoeming van Descheemaecker als gedelegeerd bestuurder van de NMBS.

Ik heb het boek geschreven voor drie personen, vertelt Descheemaecker in de studio van VTM NIEUWS. Voor de reiziger, die niet weet hoe het eraan toegaat achter de schermen. Voor de medewerker, die veel kritiek krijgt maar omwille van het systeem niet altijd kan tonen wat hij waard is. En voor de belastingbetaler, die drie miljard euro betaalt aan de NMBS en dus meer mag verwachten.

Wat er nodig is voor de NMBS zijn minder subsidies, meer contractuele medewerkers en vakbonden die over de schaduw van hun conservatief zijn heenstappen, zegt Descheemaecker.  

Jannie Haek

Descheemaecker, die een Open Vld-etiket heeft, nam in november 2002 de leiding van noodlijdende NMBS-vrachtdivisie B-Cargo. In 2005 werd hij bij de driedeling van de spoorwegmaatschappij gedelegeerd bestuurder van de NMBS, naast Luc Lallemand (infrastructuurbeheerder Infrabel) en Jannie Haeck (NMBS Holding). Terwijl hij zich lovend uitlaat over Lallemand (van PS-signatuur), is hij minder positief over Jannie Haek, gewezen kabinetschef van Vande Lanotte. 

Onthoofd door keizer

De relatie met Johan Vande Lanotte loopt vanaf het begin mank en volgens Descheemaecker is hij de oorzaak dat hij uiteindelijk geen gedelegeerd bestuurder werd, hoewel hij als beste uit de selectie kwam. In "Tien redenen waarom de keizer van Oostende me liet onthoofden" gaat hij daar uitgebreid op in. Het loopt al mis eind 2004, dus net voor hij officieel gedelegeerd bestuurder van de NMBS werd, met een kranteninterview dat als titel "Gratis bestaat niet" kreeg, op het ogenblik dat sp.a een congres over mobiliteit hield. Daarna botsten de twee nog bij een aantal dossiers zoals de verdeling van de middelen bij de driedeling, ABX, de Thalys Oostende-Brussel, sponsoring, en de Fyra.

Corruptie

In dat laatste dossier verwijst hij naar persberichten over mogelijke corruptie door de moedermaatschappij AnsaldoBreda. "AnsaldoBreda behoorde tot dezelfde groep als helikopterproducent Agusta. Aan de sp.a gelinkte personen kwamen elke keer tussenbeide op beslissende momenten in het dossier. Alles wees op een mogelijk kwalijk of ten minste verontrustende dossier", schrijft Descheemaecker.