Veel klachten over dure FAST-takelaars

Mobiliteitsvereniging VAB krijgt de laatste maanden veel klachten over de takeldiensten van het FAST-project van de Vlaamse overheid. FAST staat voor ‘Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst’. Automobilisten die een ongeval of pech hebben gehad klagen dat de FAST-takelaars komen opdagen met een signalisatiewagen of takelwagen zonder dat ze daarom gevraagd hebben. Met een forse factuur achteraf natuurlijk.

De automobilisten vinden het niet kunnen dat ze hun takeldienst niet vrij kunnen kiezen, en dat er extra kosten aangerekend worden: 120 euro voor een signalisatiewagen bijvoorbeeld.

Ook bij verzekeringsfederatie Assuralia kennen ze de problematiek. De federatie wil geen kritiek geven op het FAST-project, maar wel op “een aantal scheefgroeiingen in het systeem”. Assuralia wil dat het kabinet van de minister van Mobiliteit, Hilde Crevits (CD&V) onderzoekt of er sprake is van ondoorzichtige en overdreven facturatie door de takeldiensten.

VAB hield een enquête bij ruim 6.000 automobilisten over de FAST-takeldiensten. Negen op de tien ondervraagden geeft de klagers gelijk. Een signalisatievoertuig inschakelen is zinvol bij een ongeval waarbij de voertuigen de weg versperren en zo de veilige doorstroming hinderen. Maar 75% vindt een signalisatiewagen niet nodig voor een auto op de pechstrook. Bijna alle correspondenten (97,9%) zeggen dat ze niet bereid zijn te betalen voor een FAST-takelaar die opgeroepen werd door de politie maar uiteindelijk overbodig blijkt te zijn.

 Het kabinet van minister Crevits gaat de problematiek bekijken. Maandag staat er al een vergadering gepland over het dossier.