Electrabel betaalt amper bij kernramp

Als er vandaag een ongeluk zou gebeuren in de kerncentrale van Doel of Tihange, zou Electrabel minder dan 1 procent van de kosten moeten dragen. Dat blijkt uit een nieuwe studie van Greenpeace.

"Zeker nu Tihange 1 langer open blijft dan oorspronkelijk voorzien, is de nood aan een serieuze schadevergoeding groter dan ooit", aldus de onderzoeker Tom Vanden Borre (KU Leuven). Bij een ramp zou Electrabel hoogstens 1,2 miljard aan schadevergoedingen moeten betalen. Volgens berekeningen van de Europese Commissie bedraagt de schade van een kernramp in Europa 186 miljard euro. De huidige bedragen voor de schadevergoedingen werden begin jaren zestig berekend. De beperking van de schadevergoeding kwam er omdat overheden vreesden dat geen enkel energiebedrijf zich anders zou wagen aan de bouw van kerncentrales.

Vanden Borre beseft dat zelfs een multinational als GDF Suez, het Franse moederbedrijf van Electrabel, niet in staat zou zijn om de volledige kost van een kernramp te vergoeden. "Maar we kunnen toch eisen dat ze zich maximaal inspannen", zegt hij. "Als bedrijven weten dat ze niet makkelijk zullen 'ontsnappen' na een ramp, kan dat een extra stimulans zijn om echt alle veiligheidsmaatregelen strikt na te leven", zegt hij nog. De partijen Groen en sp.a zijn alvast vragende partij om de aansprakelijkheid van Electrabel te verhogen. Electrabel reageert dat het de huidige wetgeving volgt. "Als die verandert, zullen wij ons aanpassen", laat woordvoerder Geetha Keyaert weten. Het bedrijf betwist bovendien dat een levensduurverlenging van Tihange 1 een extra risico inhoudt.