Treinrit wordt tot 10 minuten langer

De honderd belangrijkste spoorlijnen zullen er inde nieuwe dienstregeling van eind dit jaar gemiddeld 3,3 procent langer over doen. Dat zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols.

Voor het eerst is tot op de minuut bekend hoe veel langer de treinen vanaf december over hun traject zullen doen. Dat blijkt uit de gelekte dienstregeling die de NMBS vanaf eind dit jaar wil invoeren. Dat alle treinen trager zouden rijden om stipter te kunnen zijn, was al bekend. Nu blijkt ook hoe veel trager.

Zo gaat het om tot zeven minuten extra van Brugge naar Brussel-Centraal, tot tien minuten extra van Gent-Sint-Pieters naar Kortrijk en tot 29 minuten extra van De Panne naar Brussel-Centraal. Vooral voor de as tussen Brussel-Zuid en Brussel-Noord wil men meer tijd nemen. Het is er zo druk dat de meeste vertragingen daar ontstaan. En daardoor zijn de treinen in theorie momenteel misschien sneller, maar in praktijk halen ze dat vaak niet. "Liever een realistische uurregeling dan een regeling waardoor je je overstap alleen in theorie haalt", luidt het bij de NMBS.

Reizigersvereniging TreinTramBus (TTB) is niet tevreden met de nieuwe dienstregeling van de NMBS. Dat de as tussen Brussel­-Zuid en Brussel-­Noord gespaard wordt, vindt TTB positief. Dat het elders trager gaat, vindt de vereniging echter wel een probleem. "In het verleden is al gebleken dat treinen die trager rijden, niet stipter worden", aldus Jan Vanseveren van TTB.

Volgens hem ligt dat onder andere aan materiaalkeuze. Die zorgt bijvoorbeeld voor kleinere deuren, waardoor de passagiers trager uitstappen. Ander probleem is volgens TTB dat het aantal kilometers niet naar omhoog gaat. "Er zijn meer reizigers en meer mobiliteit en daar komt onvoldoende antwoord op."