Campagnes tegen pesten zijn te soft

De campagnes tegen pesten moeten harder en choquerender. Dat zeggen organisaties tegen pesten en campagnemakers in Het Laatste Nieuws. Ze doen dat naar aanleiding van een jongen (14) die woensdag uit het leven stapte in Erpe-Mere. Wellicht werd hij gepest.

“Gewoon zeggen ‘het is niet cool om te pesten’ en daar dan een dansje bij verzinnen, zoals in de campagne Move Tegen Pesten, is belachelijk”, zegt Marc Michils, directeur van de Vlaamse Liga Tegen Kanker en bedenker van confronterende campagnes. “Alsof het gaat om een spelletje dat je niet meer mag spelen. Pesten kan net zoals roken en te snel rijden dodelijk zijn. Daar hoort een campagne met harde en choquerende beelden bij. Zoals een fiets en een boekentas naast een treinspoor met de boodschap ‘pesten is dodelijk’. Dat zou een impact hebben.”

Andere organisaties zijn het daarmee eens. “De softe aanpak die er nu is, is niet voldoende. Dat is bewezen in het onderzoek van onderwijsmagazine Klasse bij 1.200 kinderen. Ruim de helft van de kinderen heeft niets aan danspasjes en liedjes tegen pesten”, zegt Christian Labinne, voorzitter van de vzw Zinloos Geweld.

Ook Sibille Declercq van kinder- en jongerentelefoon Awel wil een hardere aanpak. “Vooral voor tieners is een andere aanpak nodig. De dansjes en liedjes van de huidige campagne ‘Move Tegen Pesten’ zijn leuk voor jonge kinderen, maar zal geen jongeren bereiken. Die lachen daarmee.”

Wie vragen heeft over zelfdoding, kan terecht op de zelfmoordlijn, op het gratis nummer 1813.