Dit zijn de voordelen van rekeningrijden

Als de kilometerheffing voor personenwagens er zou komen, dan zou het verkeer rond Brussel met 10 procent afnemen. Dat blijkt uit een studie van het studiebureau Stratec in opdracht van de Brusselse regering, zo meldt De Morgen. En er zijn nog andere voordelen.

De studie sluit aan op het proefproject dat de drie gewesten op 17 februari lanceren. Deelnemende automobilisten zullen tijdens de spits 9 eurocent per kilometer moeten betalen in Brussel, 5 cent op de autosnelweg en 6,5 cent op de kleinere wegen.

Minder file

De studie van Stratec werd berekend op basis van een heffing van 7 cent, het gemiddelde van de voorgestelde tarieven. Met die heffing zou het aantal gereden kilometers rond Brussel tegen 2018 met 10 procent verlagen. De NMBS zou het grootste deel opvangen van de automobilisten die de wagen aan de kant laten. Het aantal chauffeurs dat overstapt naar de fiets zou te verwaarlozen zijn.

Minder uitstoot

Minder verkeer zorgt vanzelfsprekend ook voor een lager uitstoot van gassen. Met de kilometerheffing van 7 eurocent zou de hoeveelheid CO2 en fijn stof in de lucht met 9 procent dalen.

Miljoenenopbrengst

De maatregel zou 125,9 miljoen euro per jaar opleveren. Bij een tolheffing in Brussel zou dat zelfs het drievoudige zijn. "Het rekeningrijden is een mobiliteitsmaatregel, geen fiscale maatregel. Het is niet de bedoeling dat de kilometerheffing geld opbrengt, maar dat de mobiliteit erop vooruitgaat. Daarvoor is de kilometerheffing de beste optie", aldus Brussels staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen).