Kwart shops negeert tabaksreclameverbod

Een kwart van de krantenwinkels in ons land veegt het verbod op tabaksreclame aan zijn laars. Dat blijkt uit cijfers van de FOD Volksgezondheid die de redacties van Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg konden inkijken. Tabaksinspecteurs controleerden vorig jaar 1000 handelszaken. Bij de krantenwinkels was 23 procent niet in orde met de regelgeving, bij de supermarkten 10 procent.

Volgens Paul Vandenmeersche, directeur van de FOD Volksgezondheid, duikt er een nieuwe trend op: winkeliers afficheren almaar vaker nadrukkelijk prijzen voor een pakje of een slof sigaretten. "Dat mag niet. Ze mogen in de winkel en aan de voorgevel enkel nog het logo en het merk van de sigarettenproducent aanbrengen. Een hele beleving en sfeer creëren rond het product mag niet meer. Maar veel winkeliers springen heel creatief om met dat verbod." Nochtans is de minimumboete voor zo'n inbreuk 60.000 euro. En die kan oplopen tot 600.000 euro.

Creatief met regels

Nog een nieuwe trend is dat winkeliers het logo aanbrengen op meerdere voorgevels, terwijl er maar één voorgevel kan zijn. "We zien nu vaker combiwinkels opduiken: krantenwinkels met nog een kruidenierszaak of een broodjesbar aan. Die hebben vaak ook nog een gevel. Zo proberen ze de wet te omzeilen, maar dat keuren we niet goed."