Trajectcontrole flitst 305.157 Belgen

Bij de trajectcontroles op de E17 en de E40 zijn er welgeteld 305.157 snelheidsovertreders beboet vorig jaar. Zo'n systeem meet de gemiddelde snelheid van een auto of vrachtwagen over een bepaalde afstand.In Gentbrugge wordt opvallend minder geflitst dan aan de andere trjectcontroles, maar daar is de eerste trajectcontrole al in 2012 ingevoerd. Mensen weten de camera's hangen en passen hun snelheid aan.

Er gebeuren ook beduidend minder ongevallen. Dat is de bedoeling van het systeem zegt Vlaams minister van Mobiliteit Crevits, dat het verkeer veiliger verloopt.

De controles op de E17 van Gentbrugge richting Kortrijk was de eerste trajectcontrole die geactiveerd werd. In 2012 werden er toen 46.655 processen-verbaal opgesteld. In 2013 steeg het aantal processen-verbaal naar 49.644. De trajectcontrole in de richting van Antwerpen, die opgestart werd in maart 2013, zorgde voor 79.650 boetes, dit zijn er meer dan in de richting van Kortrijk omdat de weggebruikers deze controle nog niet kennen. Op de E40 in Wetteren zijn er een pak meer overtredingen gemeten omdat ook hier de trajectcontrole pas in maart 2013 is opgestart. Richting Brussel werden er 92.678 boetes vastgesteld, richting Oostende zijn er 83.185 overtredingen vastgesteld. De trajectcontroles worden aangekondigd langs de autosnelweg, maar niet iedere bestuurder ziet deze aankondigingsborden staan. 

De politie meldt dat door de trajectcontroles er ook een lichte daling is in het aantal ongevallen. In 2012 was er nog  sprake van 23 ongevallen terwijl dit in 2013 daalde tot negen.