Spoorbazen bezoeken nieuwe tunnel

De grote bazen van het spoor, Jo Cornu en Luc Lallemand hebben samen met bevoegd minister Jean-Pascal Labille (PS), de spoortunnel Watermaal-Schumann-Josaphat bezocht. Die verbindt de Europese wijk in Brussel met de luchthaven van Zaventem. Dat moet zorgen voor vlotter treinververkeer in en door de hoofdstad. De tunnel moet eind volgend jaar klaar zijn.

Infrabel is net begonnen met het aanleggen van de sporen in de tunnel, die 1.250 meter lang is. Er wordt al sinds 2008 aan gewerkt. Na de sporen volgen de signalisatie en de bovenleidingen, en dan de veiligheidsvoorzieningen. Tegen december 2015 moet de tunnel operationeel zijn, en voorlopig zitten de werken helemaal op schema.

“De spoortunnel zal zorgen voor een rechtstreekse verbinding in 15 minuten tussen de Europese wijk en Brussels Airport”, zegt NMBS-baas Jo Cornu. Nu is dat nog dubbel zo lang, en moet je een keer overstappen. De tunnel moet ook de verzadigde verbinding tussen de stations Brussel-Noord en Brussel-Zuid ontlasten. Hij verbindt lijn 161 (Brussel-Namen) met lijn 26 (Halle-Vilvoorde).

Deze spoorwegtunnel loopt onder dichtbevolkt gebied in Brussel, hij werd bijvoorbeeld uitgegraven tussen de bestaande metrotunnel, en de tunnelkoker voor auto’s aan het Schumanplein. Om de trillingen voor bewoners te beperken, worden de sporen op dempende matten gelegd.

 Aan het hele project, waarbij ook het treinstation Schuman volledig vernieuwd wordt, hangt een prijskaartje van 630 miljoen euro, zegt Infrabel-topman Luc Lallemand.