Stiptheid treinen op nieuw dieptepunt

De stiptheid van de treinen zakte vorig jaar opnieuw naar een dieptepunt van 85,6 procent. Dit is het slechtste resultaat in minstens vijftien jaar. De cijfers zijn gepubliceerd op de website van Infrabel. In 2012 reden nog 87,2 procent van de treinen op tijd.

Een echte verrassing is het niet dat de stiptheid nog lager ligt dan in 2012. Heel het jaar door lag de stiptheid lager dan in dezelfde maand van het jaar daarvoor. 2013 werd wel afgesloten met een positieve noot. In de maand december reed 86,7 procent van de treinen op tijd, in december 2012 was dit maar 85,3 procent.

De grootste oorzaak van deze vertragingen komt vaak door ‘derden’, bijvoorbeeld mensen langs de sporen. Zij zorgen voor 37,1 procent van de vertragingen. Spoorwegmaatschappij NMBS is verantwoordelijke voor 36,2 procent van de vertragingen terwijl Infrabel voor 20,9 procent verantwoordelijk is. Vorig jaar werden er maar liefst 20.580 treinen afgeschaft, wat uitkomt op ruim 1,5 procent van alle treinen.

Frédéric Petit van Infrabel zegt dat de stiptheid op het spoor absoluut beter moet. “Alle reizigers hebben hier recht op. De enige oplossing is keihard blijven samenwerken met alle betrokken partijen,” aldus Petit. De woordvoerder van Infrabel wijst er wel op dat het aantal incidenten niet is toegenomen maar dat de impact van de incidenten wel veel groter geworden is.