Er rijden minder auto's in Brussel

Het autoverkeer op de Brusselse wegen is tussen 2003 en 2013 met zeven procent afgenomen. Dat zegt staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen) maandag in De Standaard. Omdat in diezelfde periode het bevolkingsaantal met zestien procent toenam, is de relatieve daling volgens hem nog veel groter.

De cijfers werden opgemeten door speciale camera's op driehonderd punten in het Brussels gewest. "De auto verschuift bij de Brusselaars stilaan naar de tweede plaats. Het openbaar vervoer, fietsen en stappen winnen aan belang", zegt De Lille. Hij ontkent niet dat het soms lang aanschuiven is in de hoofdstad. "Er zijn minder auto's, maar er is ook minder ruimte voor de auto". Zo verdringen snelle busverbindingen met een eigen bedding, trams en zone-30's de wagen uit het straatbeeld.

File 

Volgens Open Vld en Touring zet de staatssecretaris de cijfers echter naar zijn hand. "Dat de autodruk omlaag gaat, zal wel correct zijn. Maar daar schiet de automobilist geen meter mee op als de files niet verdwijnen", reageert Brussels schepen voor Mobiliteit Els Ampe (Open Vld). "Het autverkeer is aangepakt, zonder voorafgaandelijk over goede alternatieven na te denken. Zeker voor mensen die van buiten de stad komen", klinkt het bij de automobielorganisatie.