Cornu bevestigt: "Tragere treinen"

Jo Cornu, de nieuwe gedelegeerd bestuurder van de NMBS, bevestigt de keuze voor langere reistijden. Die moeten de algemene stiptheid van de treinen verbeteren. Dat heeft Cornu gezegd in de Kamercommissie Infrastructuur, waar hij het nieuwe vervoersplan van de NMBS kwam toelichten.
Het was de eerste keer dat Cornu in de Kamer kwam spreken, sinds zijn benoeming enkele maanden geleden. Hij sneed meteen een belangrijk pijnpunt aan: de stiptheid van de treinen. “We willen absoluut terug naar de klokvastheid”, zegt hij daarover.
Om dat te bereiken zal de gemiddelde reistijd met 1 procent toenemen. Op de drukste lijnen zal dat een stijging van 3,3 procent zijn.
Cornu benadrukte wel dat vertragingen zelfs in perfecte omstandigheden voorkomen. Zo gaf hij het voorbeeld van discipline bij de dienstuitvoering. Ook het rollend materieel zelf is vaak een oorzaak van vertragingen. Volgens Cornu kent de NMBS 50 procent meer technische pannes dan in de objectieven staat. Ook bij het nieuwe materieel is dat probleem aanwezig.
Het nieuwe beleidsplan van de NMBS geldt voor drie jaar. Cornu verwacht dat de stiptheid zal verbeteren omdat er in het schema rekening wordt gehouden met de veiligheidsingrepen op de sporen, de extra haltes en met de werken door Infrabel op de lijnen. Voorts verwacht hij ook een stijging in het aantal reizigers met 2,5 procent.