Luchthaventrein pluimt NMBS

De NMBS stuurt steeds meer treinen via de Diaboloverbinding naar de luchthaven. Niet omdat daar ook steeds meer reizigers moeten zijn, wel omdat het spoor zich moet houden aan het wurgcontract met privépartner Northern Diabolo. Dat schrijft De Morgen.

Het contract voor de luchthavenverbinding bevat strenge doelstellingen qua reizigersaantallen. Doelstellingen die de NMBS voorlopig niet haalt. Privépartner Northern Diabolo heeft zich in het contract echter laten indekken door enkele corrigerende mechanismen.

En daar zijn de reizigers zelf de dupe van. De privépartner kan de NMBS immers verplichten om de reizigerstol te verhogen als de reizigersaantallen twee opeenvolgende semesters onder de 85 procent van de prognose blijven. Die tol bedraagt vandaag 4,44 euro per persoon. Mogelijk wordt dat vanaf volgend jaar dus vijf euro.

De NMBS blijft tegen de verwachtingen in ook onder een tweede cruciale grens die in het contract staat: die van 75 procent. Als de reizigersaantallen in de tweede helft van 2013 niet drastisch verbeteren, kan Northern Diabolo de concessie opzeggen op het einde van dit jaar. In dat geval zou Infrabel de hele investeringskost moeten overnemen, net als de verwachte inkomsten van de komende 35 jaar.

Een expert van het Rekenhof raamt de schade op 1 miljard euro. Daarom stuurt de NMBS nu zoveel mogelijk treinen door de Diaboloverbinding. Zo rijden sommige treinen van Mechelen naar Leuven via de luchthaven, ook al is dat een hele omweg.