Diabolo-trein is geen succes

Veel minder mensen dan verwacht maken gebruik van de Diabolo-spoorverbinding tussen Antwerpen en Brussels Airport. Dat vernam De Tijd van de private concessiehouder van de spoorlijn. Concrete cijfers worden niet vrijgegeven.

De Diabolo-verbinding kostte 678 miljoen euro. Het is de eerste publiek-private samenwerking van de Belgische spoorwegen. De reistijd tussen Antwerpen en de luchthaven werd hierdoor gehalveerd tot een halfuur, maar er kwam meteen kritiek dat de tickets te duur zijn. Iedereen die de trein neemt naar de luchthaven, moet een toeslag betalen van 4 euro. 

Uit cijfers van Brussels Airport blijkt dat het aantal reizigers dat de trein neemt naar de luchthaven stabiliseert. 3,6 miljoen mensen per jaar nemen de trein of zo’n 19 procent van alle passagiers.

"Gaat goede richting uit"

Spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel wil echter niet spreken van een mislukking. "Het is een samenwerking op lange termijn", zegt Frédéric Petit. "Zo'n project kent een stapsgewijze ontwikkeling en de resultaten gaan de goede richting uit."

Er worden ook maatregelen genomen om meer reizigers aan te trekken. "In samenwerking met de NMBS loopt er sinds november een promotiecampagne, ook in de luchthaven zelf wordt er voor gezorgd dat de reizigers duidelijk kunnen zien dat er een treinverbinding is", zegt Petit. "En er komen meer treinen." 

Tegen eind 2015 komt er ook de nieuwe en belangrijke spoorverbinding Watermaal-Schuman-Josaphat, die de Europese wijk met Brussels Airport zal verbinden. "Die snelle verbinding zal met zakenmensen een nieuw publiek aanspreken."