Niet ritsen? 55 euro boete

Ritsen in het verkeer wordt binnenkort verplicht, wie dat niet doet riskeert een boete van 55 euro. Federaal staatssecretaris Melchior Wathelet wil daar dit jaar nog werk van maken.

Campagnes helpen niet

Ritsen is nog steeds niet ingeburgerd op de Vlaamse wegen. Bestuurders die correct doorrijden tot het einde van de wegvallende rijstrook, zorgen bovendien vaak voor wrevel bij zij die te vroeg zijn ingevoegd. Nochtans gaat de verkeersdoorstroming net vlotter als iedereen wel zo lang mogelijk doorrijdt op de rijstrook die gaat wegvallen. Het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer lanceert daarom nog maar eens een campagne in een poging de Vlaamse automobilisten aan het ritsen te krijgen. "Iets wat we inderdaad al jaren doen", erkent woordvoerster Ilse Luypaerts.

55 euro

Omdat die campagnes weinig lijken uit te halen, wil men ritsen wettelijk verplichten. Via het aangekondigde KB rond rijden op de pechstrook wil staatssecretaris Wathelet dat dit jaar nog realiseren. In dat KB zouden ook boetes opgelegd worden tot 55 euro voor wie niet ritst. CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh heeft intussen een gelijkaardig wetsvoorstel klaar.

Hoe rits je het best?

Ritsen werkt het best als chauffeurs op zo'n driehonderd meter voor de versmalling vertragen tot de snelheid van de voertuigen op de aanliggende strook, verduidelijkt het AWV. Laten de bestuurders daar dan voldoende ruimte tussen, dan kunnen de anderen op circa vijftig meter voor de versmalling zonder afremmen en verstoringen vlot invoegen. Chauffeurs op beide rijstroken moeten zich dus aanpassen.

"Als iedereen honderden meters te vroeg al braaf begint in te schuiven op de aanliggende strook, terwijl de rijstrook die gaat wegvallen helemaal leeg blijft, of als de chauffeurs op de aanliggende strook het invoegen van andere chauffeurs blokkeren, werkt ritsen niet", luidt het nog. "Die regels gelden ook voor vrachtwagenchauffeurs."