Vertraging door krappe uurrooster

De onwaarschijnlijk krappe dienstregelingen van treinbestuurders zijn dikwijls de oorzaak van vertragingen. "Eens naar het toilet moeten is al genoeg om zes minuten te laat te vertrekken", schrijft Het Laatste Nieuws.

De krant kon de nieuwe dienstregelingen inkijken die half december ingaan en stelt vast dat er soms maar drie minuten tijd is om een trein te ontkoppelen, veiligheidstesten uit te voeren en opnieuw te vertrekken. De krappe dienstregelingen zijn niet zomaar op te lossen omdat er een groot tekort aan treinbestuurders is.

Bij de NMBS zijn ze zich bewust van het probleem en beloven ze beterschap. Maar dat is nog niet voor meteen: "Het huidige vervoersplan is er sinds 1998, en is dus niet meer up-to-date", geeft een woordvoerster toe. "Daarom lanceren we een nieuw plan in december 2014, en daarmee zullen we de stiptheid gevoelig kunnen verbeteren. Daarin zal ook de dienstregeling voor de bestuurders van nul opnieuw worden ingevuld, rekening houdend met de nieuwe noden".