Zomerweer maakt koopjes goed

Het zomerweer van de jongste weken heeft de koopjes een boost gegeven. Dat blijkt uit de eindbalans die zowel Unizo als het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) verspreiden. Beide organisaties, die de zelfstandige modewinkels vertegenwoordigen, spreken van een status-quo of lichte vooruitgang van de omzet tegenover de zomerkoopjes vorig jaar. Comeos, dat de grote winkelketens vertegenwoordigt, komt later met zijn conclusie.

De zomerkoopjes startten op 1 juli en lopen eind deze maand af. Met het laatste soldenweekend achter de rug, maken NSZ en Unizo reeds een eindbalans op en die is gematigd positief. Beide geven aan dat de koopjesperiode traag op gang kwam, volgens het NSZ was er na de eerste week zelfs 1 procent minder omzet geboekt dan in dezelfde periode vorig jaar. Maar het fraaie zomerweer zorgde blijkbaar voor een kentering. Typische zomerspullen zoals shorts, jurken, bikini's en sandalen die in het voorjaar waren blijven liggen, gingen nu vlot over de toonbank. "De meeste winkeliers noteerden een status quo of lichte omzetstijging (+0,5 à 1 %) in vergelijking met vorig jaar", zegt het NSZ. Unizo bevestigt en spreekt van een gelijkaardige omzet, "met enkele uitschieters tot +20 %". De zomerkoopjes blijven daarmee binnen de verwachtingen: bij aanvang werd uitgegaan van een gelijkaardig resultaat als vorig jaar.