Treinticket kopen nu ook mogelijk via app

Het is vanaf nu ook mogelijk om via de bestaande NMBS-app voor iPhone een treinbiljet te kopen. Een biljet via de app kost evenveel als een "gewoon" biljet.

Het was al mogelijk om via de mobiele website m.nmbs.be een biljet aan te kopen, maar nu is de mobiele ticketing service ook beschikbaar via de app. Reizigers bestellen en betalen het ticket via de app en krijgen vervolgens een sms die ze aan de treinbegeleider laten zien. Een ticket bestellen op de trein als de treinbegeleider eraan komt, is geen goed idee. De tijd tussen het bestellen van het biljet en de ontvangst van de sms, is lang genoeg om zo’n situaties te vermijden. Momenteel is de functie enkel beschikbaar voor de iPhone en iPad (het besturingssysteem iOS), maar ook de andere systemen zoals Android zullen volgen.

De NMBS is ook bezig met de plaatsing van een nieuw type van biljettenautomaat in alle treinstations en stopplaatsen. In totaal gaat het om 740 apparaten waarvan de eerste eind juni geactiveerd werden. In de loop van 2014 zullen alle automaten geïnstalleerd zijn. De 140 oude toestellen, die geregeld defect waren, verdwijnen.