Media-aandacht Viktor opgezet spel

De media-aandacht voor het verhaal rond Viktor Ameys, het jonge Solirispatiëntje, is aangestuurd door Alexion. Dat is het bedrijf achter het peperdure geneesmiddel dat het jongetje nodig heeft om te overleven.

Alexion betaalde namelijk een pr-bureau, dat op zoek moest gaan naar een mediageniek verhaal in België. Op die manier wilde Alexion minister van Volksgezondheid Laurette Onkelinx (PS) onder druk zetten om het geneesmiddel te laten terugbetalen door het Riziv.

Opvallend genoeg was minister Onkelinx op de hoogte van deze feiten. Voorlopig wil het kabinet niet meer reageren, om de verdere onderhandelingen niet te schaden.

Nederlandse lotgenote

De bal ging vorige week aan het rollen. De ouders van Viktor werden gecontacteerd door Baukje, een Nederlandse vrouw die ze al een tijdje kennen. Zij is namelijk een lotgenote: haar zoontje heeft dezelfde ziekte aHUS-aandoening als Viktor. De Nederlandse vrouw zei aan de telefoon dat de commissie die in België een aanbeveling moet doen over de terugbetaling van het geneesmiddel, zich negatief zou uitspreken. Daardoor sloegen de ouders van Viktor in paniek: ze startten een petitie en contacteerden de Vlaamse media. De rest van het verhaal is gekend.

Wat de ouders van Viktor niet wisten, is dat Baukje haar informatie onrechtstreeks kreeg via een pr-bureau dat betaald werd door Alexion. Dat pr-bureau had namelijk een Nederlandse patiëntenvereniging voor mensen met a-HUS opgericht. Zij namen contact op met Baukje, die op haar beurt de familie Ameys contacteerde.

Patiëntenvereniging

De Nederlandse patiëntenvereniging nam ook zelf contact op met de ouders van Viktor, in de persoon van Maryze Schoneveld. Zij wordt rechtstreeks betaald door Alexion om patiëntenverenigingen op te richten. Ze stelde zich voor als de voorzitter van de Nederlandse patiëntenvereniging en bood haar hulp aan.

Iets later werden ze ook opgebeld door de Brusselse lobbyist, Richard Sterneberg, die werkt voor Alexion. Hij gaf het advies om ook de Franstalige pers op de hoogte te brengen. De hele mediacampagne rond Viktor is dus aangestoken door mensen die betaald worden door Alexion.