"Buitenlandse trucks zijn gevaar"

Heel wat buitenlandse vrachtwagens kampen met technische mankementen en dat vormt een gevaar voor de verkeersveiligheid op onze wegen. Dat heeft mobiliteitsorganisatie VAB vastgesteld na een onderzoek. Volgens de organisatie is de pakkans voor buitenlandse transporteurs in ons land veel te klein.

VAB startte met het onderzoek na klachten over het rijgedrag van truckers tijdens het winterweer. Uit die controle bleek dat Duitse en Belgische trucks het beste scoren wat de winteruitrusting betreft. Vrachtwagens uit andere landen scoren heel wat minder goed. Vooral Poolse en Litouwse trucks blijken niet in orde te zijn. Bij een op de tien van de gecontroleerde vrachtwagens uit die landen hadden de banden geen mimimumbandenprofieldiepte van 2 mm. Dat is nochtans verplicht. Een op de vijf had geen ABS-remsysteem.

Ter vergelijking: de Duitse vrachtwagens hebben banden met een profieldiepte van meer dan 4 mm. VAB was ook positief verrast door de Belgische transporteurs. Zij moeten niet onderdoen voor de Duitsers, klinkt het bij VAB.

VAB merkt op dat de pakkans voor de buitenlandse vrachtwagens veel te klein is. Voor Belgen is dat anders, want zij moeten naar de periodieke controles. Volgens de mobiliteitsorganisatie zal de technische staat van de buitenlandse trucks verbeteren als de pakkans verhoogd. Daarom dringt ze er bij Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) op aan om meer controles uit te voeren.